تاريخ انتشار : ٢٠:٢٥ ٢٨/١٠/١٣٩٥

در وجود مرحوم آیه‌الله هاشمی رفسنجانی کودکانه‌گی نبود /برنامه‌ي جیوه‌گی... +بازتاب‌ها: 5# نگاهی نو به احمدی‌نژاد:نویسنده‌ی ... رمان های بَد و ناموفقِ "بی وتن" و "قیدار"/برخلاف منافقان امیرخانی همیشه ثناگوی هاشمی بود/به مخالفان امیرخانی تله‌ویزیون داده نمی‌شود!+محسن هاشمی و توضیح رضاامیرخانی درباره‌ي نامه‌ی بدون سلام5+
1
 گزارش ایبنا از برنامه‌ی جیوه‌گی
http://www.ibna.ir/fa/doc/report/244140/%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D8%AF

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رضا امیرخانی که مهمان برنامه تلویزیونی «جیوگی» بود با اشاره به نخستین دیدارش با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: زمانی که 17 سال سن داشتم،به همراه دو تن از دوستان در جایزه خوارزمی برگزیده شدیم و در روز دریافت جایزه برای نخستین بار با مرحوم هاشمی دیدار کردم و آخرین دیدارم نیز به چند ماه پیش برمی‌گردد که در کاخ مرمر نزد وی رفتم.

وی ادامه داد: من همیشه به هاشمی‌رفسنجانی علاقه‌ داشتم و او شخصیت جذابی برای من بوده و این به دلیل موضوع انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) است و هیچگاه دید سیاسی نداشتم. همیشه تصورم  بر این بود که می‌توانم وجه‌ای(وجهی) از امام (ره) را در آیت‌الله هاشمی پیدا کنم، همان‌طور که وجه‌هایی دیگر از شخصیت امام را می‌توانستم در دیگر افراد مشاهده کنم.
 
هاشمی نگاهی کلان به مسائل داشت

این نویسنده با توضیح مهم‌ترین ویژگی مرحوم هاشمی رفسنجانی اظهار کرد:‌ مهمترین ویژگی که نسل من و نسل بعد از من باید از هاشمی بیاموزد، جمله معروف عربی زبان‌هاست که به طنز گفته‌اند «شیئان عجیبان، هما ابرد من یخ/شیخ یتصبی و صبی یتشیخ». یعنی، خیلی بد است شیخی کودکی و کودکی شیخی کند. من از هاشمی آموختم که او هیچ‌وقت درگیر رفتار بچگانه نشوم.

وی افزود:‌ شاید تعبیر من کمی تند باشد اما دوست دارم با این تعبیر سخنم را ادامه دهم. نگاه هاشمی همواره به مسائل، نگاهی کلان بود و هرگز وارد جزئیات نمی‌شد؛ البته جزئیات به درد نخوری که به حل مسئله کمک نمی‌کردند. بزرگ‌ترین مشکل کسانی که با هاشمی مخالف بودند، چه در چپ و چه در راست (چراکه مخالفان وی در تاریخ جمهوری اسلامی تغییر کردند.) این بود که از راه‌های کودکانه می‌خواستند با وی روبه‌رو شوند، در حالی که او به شدت از رفتارهای کودکانه پرهیز می‌کرد.
 
این نویسنده مطرح با اشاره به خاطره‌ای گفت: به‌خاطر دارم در مطلبی نوشته شده بود، هاشمی رفسنجانی نامه‌ای بی سلام نوشته و رفتار وی را نقد کرده بودند. برایم سوال پیش اومد که آیا نامه‌ها همیشه باید سلام داشته باشد؟ کار من ادبیات است و می‌توانم بگویم که ما در نوشتار، نامه را با سلام شروع نمی‌کنیم. برای تصدیق حرفم می‌توانید به نامه اباعبدالله به حبیب اشاره کرد. در واقع «سلام» برای متن نامه من و شماست که می‌خواهیم از روی شفاهیات بنویسیم.

وی ادامه داد:‌ با یک بررسی ساده می‌توان دریافت که در هیچ متن کتابت شده‌ای، نامه با «سلام» آغاز نشده است. این نشان می‌دهد که مخالفان از طریق رفتار کودکانه با هاشمی به مخالفت با او برمی‌خواستند. برای این موضوع یادداشتی نوشتم و قصد انتشار داشتم اما از خودم پرسیدم چرا هاشمی خودش جواب این صحبت‌ها را نمی‌دهد؛ بعد از کمی فکر، به این نتیجه رسیدم که مسئله کودکانه مسئله او نیست، بنابراین دشمنی کودکانه نیز به جایی نمی‌رسد. او یک تصویر کلان از مسئله‌ای که در ذهنش بود داشت و به جزئیات کار نمی‌پرداخت.

هاشمی نگاه خاص مدیریتی داشت
 
امیرخوانی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد هاشمی‌رفسنجانی اظهار کرد: اگر هاشمی در کاری مجتهد بود، کار خودش را انجام می‌داد، زیرا مجتهد تقلید نمی‌کند. یکی از دوستان هاشمی برای من داستانی را نقل کرد که شاید بد نباشد آن را در این برنامه تعریف کنم. او می‌گفت زمانی که امام در 12 بهمن به کشور بازگشت و به بهشت زهرا رفت، تنها چند نفر از بزرگان مانند شهید مطهری کنار امام بودند و خبری از چهره‌های بزرگ دیگر مانند شهید بهشتی، شهید باهنر، مرحوم موسوی اردبیلی و یاران نزدیک امام نبود.

وی افزود:‌ آن همراه مرحوم هاشمی نقل می‌کرد که آن روز بزرگان و یاران امام داخل مینی‌بوسی در حال حرکت به سمت بهشت زهرا بودند که در وسط راه مرحوم هاشمی رفسنجانی به افراد حاضر در مینی‌بوس گفت، ما به چه دلیل باید به بهشت زهرا برویم در حالی که مملکت به کارهای مهم‌تری نیاز دارد. بعد از صحبت هاشمی همه پیاده می‌شوند و به دفتر مرحوم موسوی اردبیلی می‌روند و نخستین جلسه کاری بعد از انقلاب را برگزار می‌کنند. این نگاه مرحوم هاشمی خاص، مدیریتی و بسیار مهم است.
 
این نویسنده در ادامه برنامه به خاطره‌ای‌که نشان دهنده وجه تمایز مرحوم هاشمی با سایر بزرگان است اشاره و اظهار کرد: سال آخر دوره دوم ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی بود که در مراسمی، برای دریافت جایزه کتاب سال به روی سن رفتم تا جایزه‌ام را از دست وی دریافت کنم. به دلیل آنکه ماه آخر ریاست جمهوری وی بود، خواستم از او تمجیدی کنم، بنابراین پشت تریبون گفتم من از شاگردان دکتر اژه‌ای (داماد شهید بهشتی) در مجموعه استعدادهای درخشان هستم و خیلی خوشحالم که این جایزه را از دست شما دریافت می‌کنم. وی نیز تشکر کرد و حرف خاصی نزد.

وی ادامه داد: وقتی داشتم می‌رفتم پایین، مرحوم هاشمی دست من را گرفت و گفت تو دروغ گفتی و سنت به آنها نمی‌خورد. در جواب وی را قانع کردم اما این دقیق بودن مرحوم هاشمی من را عجیب تحت تاثیر قرار داد. این قدرت نشان می‌دهد که ما با انسانی خوش‌فکر و سریع‌الذهنی روبه‌رو بودیم که نمی‌شد جلوی وی آمار اشتباه اعلام کرد.
 
تفاوت بین سیاستمداران را نمی‌‌دانم

امیرخانی با اظهار ترس از آینده گفت: عرفا می‌گویند که ما هر چه از زمان حضرت رسول (ص) فاصله بگیریم، عارفان کوچک‌تر می‌شوند؛ من همه ترسم این است که ما هرچه از زمان امام (ره) فاصله بگیریم، افرادی که امام را ندیده‌اند و با ایشان هم کلام نبوده‌اند روی کار بیایند. چند سال پیش به این نتیجه رسیدم که باید آیت‌الله هاشمی را ببینم. با تلاش یکی از دوستان وی را در یک مراسم افطاری ملاقات کردم.
 
وی ادامه داد: در این مراسم به او گفتم، آقای هاشمی من نویسنده هستم و کارم کتاب است و از این منظر خدمت شما رسیده‌ام و تفاوت بین سیاستمداران را نمی‌شناسم و تفاوت بین احمدی‌نژاد و موسوی را هم نمی دانم. آمدم اینجا تا به شما بگویم نویسنده(مترجم) «سرگذشت فلسطین» کاری کند تا روز قدس نجات پیدا کند چراکه روز قدس دستاورد امام (ره) است. او گفت من که نمی‌توانم خطبه بخوانم. به او گفتم همان‌طور که شما رییس جمهور نشدید اما کسی را که می‌خواستید رییس‌جمهور کردید، کاری کنید که حرف امام باقی بماند و خطبه‌های خوبی در این روز شنیده شود، زیرا حضور شما در آن نماز باعث می‌شود تا ما نیز ترغیب شویم و به خط امام بازگردیم.

همچنین در این برنامه گفت‌وگویی با جعفر شیرعلی‌نیا، مولف کتاب «زندگی و زمانه هاشمی رفسنجانی» انجام شد که وی در صحبت‌هایی به مراحل آماده‌سازی این کتاب پرداخت.
========================================================
2
آپارات و صحبت‌ها:

http://www.aparat.com/v/ILV28/%D8%B1%D8%B6%D8%A7_%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%DB%8C_%D8%A7%D8%B2_%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C_%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C_%D9%85%DB%8C_%DA%AF%D9%88%DB%8C%D8%AF
========================================================
3
جماران و قسمتی از صحبت‌ها:
http://www.jamaran.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DB%8C-180/564310-%D8%B5%D8%AD%D8%A8%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D8%B7%D8%B9%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C
========================================================
4
کانال نگاهی نو به احمدی‌نژاد
پاسخی به رضا امیر خانی و حمله اش به منتقدانِ هاشمی!

رضا امیرخانی نویسنده ی رمانِ خوب و موفقِ "منِ او" و رمان های بَد و ناموفقِ "بی وتن" و "قیدار" در برنامه ای تلویزیونی ضمن تمجیدی ملال آور و کلیشه ای از آقای هاشمی (شبیهِ بقیه ی تمجیدهای دیگرِ این روزها) به منتقدانِ آقای هاشمی حملات تندی کرد؛

امیرخانی جنس و ماهیتِ مخالفت با هاشمی را کودکانه توصیف کرد و ادعا کرد هاشمی همیشه بزرگ منشانه، واردِ این بازیِ کودکانه نشد؛ "از راه‌های کودکانه می‌خواستند با وی روبه‌رو شوند، در حالی که او به شدت از رفتارهای کودکانه پرهیز می‌کرد!"

او در این گفتگوی تلویزیونی گفت که اولین بار هاشمی را در هفده سالگی دید و آخرین بار همین چند ماه پیش در کاخ مرمر؛

امیرخانی هم چنین به دیداری با هاشمی اشاره کرد که بر سر سفره ی افطاری رخ داد و او از آقای هاشمی خواست که آرمان و راه و جهان بینی امام راحل از سوی هاشمی تبیین شود و از او خواست روز قدس در نماز جمعه به درستی معرفی شود؛ "  روز قدس دستاورد امام (ره) است. او گفت من که نمی‌توانم خطبه بخوانم. به او گفتم همان‌طور که شما رییس جمهور نشدید اما کسی را که می‌خواستید رییس‌جمهور کردید، کاری کنید که حرف امام باقی بماند و خطبه‌های خوبی در این روز شنیده شود، زیرا حضور شما در آن نماز باعث می‌شود تا ما نیز ترغیب شویم و به خط امام بازگردیم! "

و اما چند نکته؛

۱.  جناب آقای امیرخانی عزیز، در تمامِ چهار سالِ گذشته حداقل، هفته ای نبود و دیداری نبود و جلسه ای نبود که در آن آقای هاشمی به تصریح یا کنایه به آقای احمدی نژاد حمله نکند، جملات متعددِ بسیار عجیب و غریب و بسیار توهین آمیزی از ایشان علیه آقای احمدی نژاد در رسانه ها منتشر و ثبت شده است؛ از جمله در پایگاه اطلاع رسانی خودِ آقای هاشمی!
این در حالی ست که محمود احمدی نژاد حتا یک بار و محض رضای خدا حتا یک بار جوابِ آن مرحوم را نداد.
ببخشید کدام آقای هاشمی منظورتان است که جوابِ منتقدان را نمی داد؟! همین هاشمی که همه می شناسیم یا دارید درباره فرد دیگری سخن می گویید؟! یا کلا شوخی تان گرفته است؟! چند جمله ی تحقیر آمیز و سرشار از کنایه و توهین از ایشان علیه منتقدانش می خواهید مثال بياورم برای تان؟!

۲. شما اما دست بر قضا، بر خلافِ خیلی از دورویان و ریاکاران، که پس از مرگ آقای هاشمی ناگهان و یک شبه ثناگویش شدند، همیشه و قبل از وفاتِ آقای هاشمی هم طرفدارِ او بودید، این را در چند دیدار حضوری و گفتگوهای تلفنی مان، و در خلالِ چند بحثی که داشته ايم، طی سال های گذشته همیشه شاهد بوده ام، دفاع شما از او قابل درک است؛ رضا امیرخانی هیچ شبی سرِ گرسنه بر بالین نگذاشت، رضا امیرخانی هیچ گاه در اضطراب و تشویش برای پیدا کردنِ شغلی مو سفید نکرد و تا صبح در اتاقش راه نرفت، امیرخانی هیچ گاه روی موکت خانه زیر سقف سوراخِ خانه شان کاسه نگذاشت تا آب باران درونِ آن چکه کند، هیچ گاه آب سرد زمستانی درون چکمه ی پاره اش نرفت، امیرخانی اساسا نمی تواند درک کند نگهبانی در برجک نگهبانی در سرمایِ زیر صفر یعنی چه!

او درست در روزهایی که جوانان کشور هم کار می کردند و هم درس می خواندند و باز به خرج زندگی شان نمی رسیدند، در محضر آقای هاشمی بود و آنقدر بود تا همین چند ماه پیش در کاخ مرمر!
امیرخانی و هاشمی هر دو بر این باور بودند که امام را می شود در کاخ مرمر تبیین کرد و این همه ی تفاوت ما با امیرخانی هاست... 
امیرخانی می تواند و اجازه دارد در تلویزیون دقایقی طولانی بنشیند و منتقدانش را کودک بخواند، اما رمان نویس دیگری که با او و تبیین امام در کاخ مرمر مخالف است این حق و فرصت را ندارد و این است اختلاف نگاه ما با امیرخانی ها!
به امیرخانی ها حق ها و فرصت های فراوانی هبه شد که از سایر جوانان دریغ شد و این است راز شیفتگی او به مردی که نمادِ مناسبات حاکم بر کشور و همه ی این تبعیض ها طی چهار دهه گذشته بود ...

راستی آقای امیرخانی، در دولت قبل و برای آن که از صفِ بلندِ سنگ اندازان به دولت عقب نمانيد "نفحات نفت" را خیلی با شتاب و هول نوشتید، مشکلاتی که در آن کتاب به آن اشاره کردید بحمدالله حل شد یا نه مساله فقط مربوط به کاخ مرمر بود؟!

ارادتمند؛ کمال رستمعلی 🌿 
@rostamali
----------
@negahi_no_be_ahmadinejad
========================================================
5
خبرگزاری آنا:دیدار خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با رهبر معظم انقلاب/ محسن هاشمی: هرجا به فرزندان آقای هاشمی فرصت داده شود در خدمت مردم هستیم/ دو نقد مهم پدر از خود و انقلابیون
http://www.ana.ir/news/201679
مصاحبه با محسن هاشمی-اسفند95
اخیرا هم آقای رضا امیرخانی یکی از نویسندگان معتبر کشور هم در صداوسیما به‌خوبی توضیح دادند که ذکر سلام در صدر نامه، امری ضروری و ادبی نیست و بیشتر فرهنگ محاوره‌ای است، اما چه اندازه به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این‌باره توهین و تهمت زده شد. بنابراین بلندی صدای مخالفان ایشان به منزله زیاد بودن نقدها نیست، تکرار و مانور دادن روی آنها زیاد است.
======================================================
6



در همين رابطه :
 

  نظرات
نام:
پست الکترونيک:
وب سايت / وب لاگ
نظر:
 
   
 
   
   صفحه نخست
   يادداشت
   اخبار
   تازه ها
   يادداشت دوستان
   کتابها
   درباره نويسنده
   تيراژ:٨٦٠٢٥٠
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 
بازديد کننده اين صفحه: ٨٩٥١
.کليه حقوق محفوظ است
© CopyRight 2008 Ermia.ir & Amirkhani.ir
سايت رسمي رضا اميرخاني
Because when the replica watches uk astronauts entered the replica watches sale space, wearing a second generation of the Omega replica watches, this watch is rolex replica his personal items.