تاريخ انتشار : ١١:٥٨ ٥/١٢/١٣٨٧

گسل ميان مسوول فرهنگي دولتي و مردم به بالاترين حد خود رسيده است

(اين گزارش به زحمت و دقت و محبت جناب آقاي روشني تهيه شده است)

خبرگزاري فارس: رضا اميرخاني، نويسنده، معتقد است كه فاصله بين هنر انقلابي و دولت در اين سالها به بيشترين حد ممكن رسيده است.

 

به گزارش خبرنگار فارس، نشست بررسي ادبيات دفاع مقدس ظهر يكشنبه 4 اسفند با حضور رضا اميرخاني، احمد دهقان، محمدرضا بايرامي، اميرحسين فردي و محمدرضا جوادي يگانه در دانشكده علوم پايه دانشگاه تهران برگزار شد.
رضا اميرخاني، نويسنده در اين نشست گفت: به ما فراوان گفته‌اند كه جنگ حق ادبيات انقلاب را خورد. اما يك تفاوت ماهوي بين انقلاب و جنگ وجود دارد. انقلاب ما به شدت مردمي بود درحالي كه جنگ ما به اين معنا مردمي نبود. نه اينكه بخواهم ارزش جنگ را كم كنم، اما جنگ ما فضلش در اين است كه داوطلبانه بود و تعبير من از جنگ يك جنگ داوطلبانه است.
به گزارش خبرنگار ادبي فارس، نويسنده رمان «بيوتن» اظهار داشت: راجع به انقلاب كسي احساس نمي‌كرد كه نكته مكتوم و ناگفته‌اي وجود دارد، اما جنگ طوري بود كه وقتي بايرامي كتاب «هفت روز آخر» را مي‌نوشت فقط خودش و عده‌اي ديگر مي‌دانستند و نياز بود براي آن‌هايي كه جنگ را نديدند و تعدادشان هم زياد بود بنويسد. به همين دليل نويسنده انقلاب سال 57 به وجود نيامد.
اميرخاني اضافه كرد: اينكه امروز ما در زمينه داستان انقلاب احساس خلأ مي‌كنيم به اين دليل است كه نسل ديگري مي‌آيد كه انقلاب را نديده و اين‌جا كاركرد جشن داستان انقلاب كه آقاي فردي آن را برگزار مي‌كند، اهميت دارد.
رضا اميرخاني در قسمت ديگري از سخنان خود در اين نشست تأكيد كرد: در دهه سوم انقلاب ادبيات انقلاب دارد نسبتش را با مردم مشخص مي‌كند و اين اتفاقي بود كه بايد مي‌افتاد و امروز شكر خدا رخ داده است.
وي با اشاره به گفته فردي درباره غربت نويسندگان گفت: غربت جاي ديگري است. امروز بزرگترين شكاف فرهنگي بين دولت و مردم اتفاق افتاده است و فاصله بين هنر انقلابي و دولت به بيشترين حد ممكن رسيده است.
نويسنده رمان «من او» تصريح كرد: نويسنده انقلاب اسلامي توانسته است با مردم انس بگيرد، اما آيا جريان‌هاي موازي آن مثل نقد يا مديريت فرهنگي ما هم توانسته به چنين پيوندي با مردم برسد؟
اميرخاني عنوان كرد: عمده منتقدان ادبيات دفاع مقدس متصل به دولت هستند و اين خيلي بد است و همين سبب ايجاد شكاف شده است.
وي تصريح كرد: اگر من اينجا نشسته‌ام به مدد انقلاب اسلامي است، اما آن غربتي كه آقاي فردي مي‌گويد نويسندگان دارند، اين است كه ما خودمان را دلسوزتر از مسئولان درباره انقلاب مي دانيم.
اميرخاني اذعان داشت: من نمي‌گويم با حاكميت دچار مشكل شديم. من با آن مسئول فرهنگي دچار مشكل شده‌‌ام و به خاطر همين است كه از آن جدا شدم؛ چون ضرر اين شكاف به چشم انقلاب اسلامي مي‌رود.

اخبارمرتبط :

در همين رابطه :
ماخذ: خبرگزاري فارس
منبع ديگر: ايسنا
منبع ديگر: برنا
منبع ديگر: برنا2
منبع ديگر: مهر


  نظرات
نام:
پست الکترونيک:
وب سايت / وب لاگ
نظر:
 
   
 
   
   صفحه نخست
   يادداشت
   اخبار
   تازه ها
   يادداشت دوستان
   کتابها
   درباره نويسنده
   تيراژ:٨٦٠٢٥٠
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 
بازديد کننده اين صفحه: ٥٧٥٢
.کليه حقوق محفوظ است
© CopyRight 2008 Ermia.ir & Amirkhani.ir
سايت رسمي رضا اميرخاني
Because when the replica watches uk astronauts entered the replica watches sale space, wearing a second generation of the Omega replica watches, this watch is rolex replica his personal items.