تاريخ انتشار : ٢٢:١ ٢٦/٨/١٣٨٨

شايعه سازي يك معاونت فرهنگي

آن دسته از دوستانی که در جریان نشست خبری هفدهمین هفته کتاب را بوده‌اند، می‌دانند که معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از برگزاری گسترده برنامه‌ها در این هفته خبر داد و مدیر اجرایی، از تراکم برنامه‌ها گفت و مشاور معاون وزیر و خود معاون وزیر، متفق‌القول از بی‌مهری‌های رسانه‌ای و سیاه‌نمایی‌ها گفتند. آقای پرویز، گله‌مند بود که رسانه‌ها، آن‌همه حرکت‌های خوب را نمی‌بینند و فقط بر کاستی‌ها نورافشانی می‌کنند.

این روزها، بسیاری از اخبار رسیده به روزنامه، روایتی‌ است از اجرای فلان برنامه و بهمان طرح، ویژه هفدهمین هفته کتاب. سیل خبرها، گاهی آن‌چنان حجیم است که ما را در گزینش اخبار دچار سردرگمی می‌کند و چه بسا اگر ندانیم و نشناسیم و ندیده باشیم و تجربه نکرده باشیم ۱۶ هفته کتاب را، باورمان بشود که دولت، در عملیاتی گسترده، یک‌باره در ۷ روز، ریشه کتاب‌نخوانی را از بیخ و بُن می‌کشد و می‌اندازد یک جای دور. اما، بسیاری از ما دیده‌ایم و تجربه‌ کرده‌ایم. بنابراین، سیل خبرها، بولتن‌ها و گزارش‌های روابط‌عمومی‌ها، امیدوارمان نمی‌کند!

بد نیست خبردارتان کنیم از یکی از همین «به گزارش روابط‌عمومی»ها تا مشت نمونه خروار دست‌تان بیاید.

در هفته کتاب، خبری از سوی یک خبرگزاری دولتی منتشر شد مبنی بر برگزاری نشست‌هایی موسوم به «یک نویسنده، یک کتاب» در یکی از فرهنگسراهای تهران. البته خبر به نقل از روابط‌عمومی ارشاد بود و طبیعتاً رسانه‌های دیگری هم آن را منتشر کرده بودند. اما در متن خبر رسانه دولتی -که چند ساعت بعد دستکاری شد- اسامی چند نویسنده آمده بود که در این سلسله نشست‌ها حضور می‌یابند و با مخاطبان به گفتگو می‌نشینند. حالا که روزها برچسب هفته کتاب گرفته‌اند، بد نیست آن خبر را «راستی‌آزمایی» کنیم. پس، راه دور نمی‌رویم و سر به سایت رسمی یک نویسنده که نامش در خبر آمده بود می‌زنیم و یک «تکذیب‌نامه» می‌خوانیم!

رضا امیرخانی در سایتش، پیش از آوردن خبر نوشته است: «متاسفانه چنین خبری کذب محض است. رضا امیرخانی در هیچ برنامه‌ این‌چنینی -خاصه با مشارکت معاونت فرهنگی!- شرکت نخواهد کرد. چه در تهران و چه در شهرستان‌ها.
توضیح تکمیلی: در تماس با فرهنگ‌سرای انقلاب مشخص شد که این خبر توسط معاونت فرهنگی به رسانه‌ها داده شده است!»

حالا این‌که معاونت فرهنگی و رسانه‌های همسو با آن، چه کرده‌اند که این نویسنده انقلابی چنین واکنشی نشان داده است بماند، اما در رسانه، به این کارِ معاونت فرهنگی، می‌گویند «شایعه‌سازی» که لابد برای سازنده‌اش نفعی داشته است! به کار آن رسانه دولتی که چندساعت بعد از انتشار خبر، نام «امیرخانی‌» را حذف کرد هم می‌گویند «تولید فله‌ای!»

شما فکر می‌کنید چند درصد از اخبارِ «هفته کتاب»، چنین حال و روزی دارند؟


در همين رابطه :
. منبع: خانه كتاب اشا
. رونوشت خبر تكذيبي در سايت ارميا

  نظرات
نام:
پست الکترونيک:
وب سايت / وب لاگ
نظر:
 
   
 
   
   صفحه نخست
   يادداشت
   اخبار
   تازه ها
   يادداشت دوستان
   کتابها
   درباره نويسنده
   تيراژ:٨٦٠٢٥٠
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 
بازديد کننده اين صفحه: ٥٣٠٥
.کليه حقوق محفوظ است
© CopyRight 2008 Ermia.ir & Amirkhani.ir
سايت رسمي رضا اميرخاني
Because when the replica watches uk astronauts entered the replica watches sale space, wearing a second generation of the Omega replica watches, this watch is rolex replica his personal items.