تاريخ انتشار : ١٢:٢٥ ١٤/١١/١٣٨٨

نظرات اميرخاني راجع به قانون كپي‌رايت و آمار بازار نشر

در نخستین میزگرد «حقوق مالکیت فکری» در سوره مهر عنوان شد؛

4 درصد پرونده های مالکیت فکری مربوط به حق مولف است

13 بهمن 1388

 

 

انتشارات سوره مهر چند وقتی است حقوق مالکیت فکری را مورد توجه قرار داده و این امر را می توان در سلسله مقاله و گزارش های نوشته شده در دو هفته نامه مهر فهمید. در همین راستا، به همت روابط عمومی انتشارات سوره مهر ، سلسله جلساتی با حضور کارشناسان و صاحب نظران در رابطه با موضوع مالکیت فکری برگزار شده است.جلسه اول نشست ها ، میزگرد حقوق مالکیت فکری با تاکید بر حوزه نشر و حق مولف بود که با حضور رضا امیرخانی ؛ نویسنده ، قاضی هاشمی ؛ قاضی رسیدگی کننده به جرائم مربوط به مالکیت فکری ، قاضی سرخیل ؛ قاضی دادسرای شعبه 19 و عبدالله سلیمانی ؛ مشاور حقوقی سوره مهر در انتشارات سوره مهر برگزار شد.
...
رضا امیرخانی اظهار داشت: قوانین ما در حوزه حق مولف قوانین کاملی است و مشکل اصلی در مکانیزم ها و ساز و کارهای اجرائی شدن این قوانین است.

وی عدم رشد برنامه نویسی در کشور و نیز ترجمه های فراوان از یک اثر را از نتایج نپیوستن ما به کپی رایت بیان و در ادامه دعاوی مطروحه در حوزه حق مولف در کشور را به سه دسته تقسیم کرد:

•دعاوی میان مولف و ناشر که بیشتر مربوط است به پرداخت نشدن حقوق مولف.
•بهره برداری های پسینی از یک اثر.
•سرقت های هنری ادبی از اثر.

امیرخانی ادامه داد: متاسفانه خود وزارت ارشاد نیز گاهي ناقض حقوق مولف و ناشر بوده است و دیگر آنکه تا زمانی که در کشور ما به نویسندگی به عنوان یک شغل نگاه نشود مشکلات ما در حوزه حق مولف باقی خواهد بود.

او به این مطلب نیز اشاره کرد که نبود صنف قوی در حوزه مولفین و نگاه کیفری به جرائم حقوق مالکیت فکری از دیگر مشکلات موجود در این زمینه است.

در تائید سخنان امیر خانی، هاشمی بر این نکته تأکید کرد که تاسیس شورای حل اختلاف راهکاری مؤثر در حل مناقشات مربوط به حق مولف و حقوق مالکیت فکری است.

وی ادامه داد: پیوستن به قانون کپی رایت در عین اینکه مزایایی برای ما دارد مشکلاتی نیز برای ما به وجود می آورد که از جمله آنها حذف یکسری مشاغل و بیکاری است.

در آخر هاشمی به این نکته اشاره کرد که با وجود اینکه ایران عضو WIPO است اما این سازمان فشاری برای پیوستن ما به کنوانسیون برن و قانون کپی رایت وارد نمی آورد. چراکه پیوستن به این کنوانسیون ها اجباری نیست بلکه انتخابی است اما سیاست های تشویقی و آموزشی را در زمینه پیوستن به این کنوانسیون ها پیگیری می کند.

هم‌چنين راجع به آمار نشر رضا اميرخاني به سايت اشا چنين گفت:

رضا امیرخانی – نویسنده در این‌باره می‌گوید: «تا سیستم فروش‌گاهی ما مرتب نشده باشد و آمار ماشینی از فروش نداشته باشیم، این امکان به صورت سیستمیک وجود ندارد. اما برای نویسندگانی که شمارگانِ فروش بالا دارند، یا برای تشکل‌های فعال صنفی، استفاده از هولوگرام، تنها راهِ حلِ موضعی مسئله است.»

که این راه هم تا زمانی که ما به دورهٔ شکوفاییِ کتاب‌خوانی در مملکت‌مان نرسیم، فرا نمی‌رسد!

اگر بخواهیم در تهیهٔ آمار، کتاب‌فروشان دور از مرکز شهر تهران و کتاب‌فروشی‌های خوب شهرستانی را هم دخیل کنیم، اغلب سیستم کامپیوتری دقیقی ندارند و به تبع آمار دقیق هم.
در همين رابطه :
. ماخذ آمار نشر: سايت اشا
ماخذ: سايت سوره مهر

  نظرات
نام:
پست الکترونيک:
وب سايت / وب لاگ
نظر:
 
   
 
   
   صفحه نخست
   يادداشت
   اخبار
   تازه ها
   يادداشت دوستان
   کتابها
   درباره نويسنده
   تيراژ:٨٦٠٢٥٠
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 
بازديد کننده اين صفحه: ٥٣٩٠
.کليه حقوق محفوظ است
© CopyRight 2008 Ermia.ir & Amirkhani.ir
سايت رسمي رضا اميرخاني
Because when the replica watches uk astronauts entered the replica watches sale space, wearing a second generation of the Omega replica watches, this watch is rolex replica his personal items.