تاريخ انتشار : ١٣:٣٦ ١٤/٢/١٣٩٢

آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(21) افغانستان، یکی از ده کشور419+انتقاد جناب کاظمی از نستعلیق ناپخته‌ی مشهور به افغانستانی418+نگاه‌م تعدیل شد409+افغانستان را ندیده برای‌ش فیلم می‌سازند404
 جهت سهولت دست‌رسي كاربران، هر بیست مطلب مرتبط در يك صفحه ذخيره خواهند شد. براي ديدن 400 نظر قبلي به لينك پايين صفحه مراجعه فرماييد.
=======================================
420
ساباط: جانستان
http://sabaat2.mihanblog.com/post/364
عاطفه ابراهیمی-اردیبهشت92
و حالا هم دارم کتاب جانستان کابلستان نوشته ی رضا امیرخانی رو می خونم جدای از تفکرات او در سیاست باید بگم که قلم امیرخانی رو بسیار دوست دارم چه زمانی که رمان های داستانی ارمیا و منِ او رو خوندم  چه حالا که دارم یه سفرنامه می خونم . سفرنامه ای که شبیه یه داستانه. داستان سفر به افغانستان...
=======================================
419
رند عالم‌سوز: تحریرات افغانستان
http://naydar1.blogfa.com/post/22
مهدی نایدر-اردیبهشت92

اگر از من بپرسند نام 10 کشوری که علاقمندی به آن سفر کنی را بگو حتما یکی از آن کشورها افغانستان است و اگر از من بپرسند نام 10 نفر از نویسندگان معاصر که نوشته هایشان را دوست داری را بگو حتما یکی از آنها رضا امیرخانی است. تلاقی این دو علاقه می شود مطالعه کتاب    " جانستان کابلستان" رضا امیرخانی که روایتی است از سفر به افغانستان او در مهرماه 1388.

دو سه پارگراف  از این سفرنامه که نظرات چند استاد دانشگاه و روشنفکر افغانی  شهر هرات است با رضا امیرخانی،  را در ادمه می آورم.  (صص132-135):

"نوع مهاجر افغانی که به ایران آمده اند، عمدتا از پایین دست بوده اند و بیش تر برای کارهای سطح پایین مهاجرت کرده اند، همین باعث تصویر نادرستی از افغانستان شده است

شما این گونه دست چین شان کرده اید. به روشن فکران ما ویزا نمی دهید... کارگران هم بیش تر غیر قانونی می آیند...

=======================================
418
آواپرس: پنجره‌ای دیگر در این دیوار سنگین محمدکاظم کاظمی-اردیبهشت92
در طرح جلد، این سؤال همیشگی در ذهن آدم زنده می‌کند که این چه رسمی است که کتابی که در مورد افغانستان است، نامش با این نستعلیق شرقیِ تکامل‌نیافته و ناسازگار با ذوق و پسند امروز نوشته شود. «جانستان کابلستان» رضا امیرخانی هم همین‌طور بود، بعضی کتابهای دیگر نیز. به راستی چرا افغانستان همیشه شایسته ی این «نستعلیقِ بد» باشد؟
=======================================
417
کتابخورها: جانستان کابلستان
http://ketabkhorha1.persianblog.ir/post/80
آرمین سجادیان-اردیبهشت92

آقای امیرخانی به همراه همسر و پسر یک سال و نیمه اش راهی مشهد بودند و البته به صورت اتفاقی گذرنامه هایشان هم همراهشان بوده است و تصمیم می گیرند به افغانستان سفر کنند. این کتاب شرح دید و بازدید ایشان از افغانستان یعنی هرات و مزارشریف و کابل است . دیدنی های این شهرها رفتار مردمش کارهای تبلیغاتی که در این شهر ها انجام شده دید مردمش در مورد ایران و مقداری نقد در همین راستا است . 

 

قسمت های زیبایی از کتاب

 

هر جای عالم که مردکی به مردکی جوان مردی کند ،جبران جوان مردی دیگری است .

 

عادت غریبی هم که دارند این است که نظافت تشتاب را اول کار انجام می دهند ، نه آخر کار ! یعنی هرکس مجبور است نظافت کند گندکاری های نفر قبلی را و به همین قیاس و استقرا ، دلیلی نمی بیند تا سلسله را به هم بزند ! فرق فرهنگ کثیفی با تمیزی در ترتیب همین سلسله مراتب است دیگر ، اول تمیز کنی یا آخر !

 

می‌روم تو نخِ شاگردِ قهوه‌خانه، که چه‌جور به سرعت از سرِ چشمه، آب مهیا می‌کند و ابر و پودرِ شوینده می‌آورد، تا موتر را برای بارِ سوم بشوید. در هر قهوه‌خانه‌ رسم بر همین است، که فی‌الفور موترِ کرولا، اعنی مسافرکش را می‌شویند. نگاهش می‌کنم. همان‌طور که فرز، پودر را توی سطل می‌ریزد و هم می‌زند، ناگهان آرام می‌شود و میخ‌کوب می‌ایستد. سطلِ آب را که برداشته است، روی زمین می‌گذارد و به سپر و رادیاتورِ موتر نگاه می‌کند. جلو می‌روم، ازش می‌پرسم که چرا یکهو خشکش زد. با دست روی سپر را نشانم می‌دهد. آرام می‌گوید: سیر کن! دارند از جانورهایی که چسب شده‌اند این‌جا، می‌خورند… زنبورها را می‌گویم… خدا را خوش نمی‌آید، آب بریزم به سفره‌شان.

 

=======================================
416
قاطی پاتی: هنوز زود است تا بفهمیم چه بر سر مشهد آورده ایم
http://mench-bazi.mihanblog.com/post/105
ستایش سوسنی-اردیبهشت92

متاسفانه آنچه که در کلان شهرهای ایران بویژه شهر مشهد در حال رخ دادن است نه تنها رنگ و بویی از ابتدایی ترین اصول تقلید و کپی برداری از مدیریت شهری روز کشورهای مطرح اروپایی ندارد بلکه این شبهه را در ذهن ایجاد می نمایند که برخی از آقایان دبی و مکه و مدینه را الگوی خویش قرار داده اند و خواسته و یا ناخواسته هدفشان را ساخت یک دبی و یا یک مسجدالنبی دیگر در مشهد قرار داده اند. اما آنچه که این مدیران شهری فراموش کرده اند آنست که براستی طراح و یا طراحان توسعه شهری شهرهایی چون دبی و یا مسجد النبی چه کسانی بوده و هستند؟

 

رضا امیر خانی در کتاب جانستان کابلستان به نکته ظریفی اشاره می نماید:

 

"... وارثان همان جاعلان مرزهای سیاسی ]که مرزهای زیادی بین کشورهای غرب آسیا و همچنین کشورهای آفریقایی کشیدند خود[ به حذف مرزها روی آورده اند و مرزهای قدیمی خود را در اتحادیه اروپا در هم می شکنند". براستی همین گونه است. همان هایی که شدیدترین قوانین و بیشترین سخت گیری ها را برای تخریب و از بین بردن مکان های تاریخی و قدیمی خود قایل اند؛ در طرح ها و طراحی های خود برای کشورهای در حال توسعه، هیچ ابایی از تخریب بافت های تاریخی و قدیمی آنها ندارند. و صد افسوس که برخی مدیران بی خبر شهری مان نیز به اسم تقلید از اروپا و مدرن شدن استوار بر این پندار غلط اند که تنها راه توسعه یک شهر، تخریب و از بین بردن بافت های تاریخی آن و جایگزین کردن برج های چند ده طبقه و مجتمع های تجاری مدرن و هتل های سر به فلک کشیده است. و ای کاش اینها بلد بودند حداقل ادای اروپایی بودن را در آورند.

 

و افسوس که این ها نه تنها اسیر خودباختگی مدیریتی شده اند بلکه حتی بلد نیستند که ادا و اطوار اروپایی بودن را به معنای واقعی آن در آورند. کاش این مدیران، یک بار با هزینه دولتی! به چند کشور اروپایی سفر می کردند و می دیدند که بیشترین جاذبه توریستی و تفریحی معروف ترین شهرها و کشورهای اروپایی همان مکان های تاریخی و بافت های قدیمی آنها ست که آنهم به ندرت موردی پیدا می شود که قدمت آن به بیش از چند صد سال برسد. آنوقت می دیدند که توسعه به سبک اسلامی اش پیشکش، به سبک اروپایی اش هم این نیست که آنها دارند بر سر شهرهاو کلان شهرها می آورند. و این غربی ها و اروپایی هایی که آن نسخه را برای ما پیچیده اند آنرا برای خودشان به این شکل نمی پیچند.

=======================================
415
بی تو" نامه های من": آقا هادی!
 
http://bitonameh.blogfa.com/post/761
مه تاب-اردیبهشت92

جانستان کابلستان
 رو که میخوندم حرفها و تعریفهای امیرخانی آنچنان برام عینی و واضح بود که خیال میکردم امیرخانی این کتاب رو فقط برای من نوشته و فقط من میفهممش! اونچه از لهجه و فرهنگ و برخورد و... مردم افغان نوشته بود برای منی که لمس کرده بودم بسیار هیجان آور و لذت بخش بود!


چطوری؟!  
آقا هادی!


هادی بهترین دوست برادر منه!
یک پسر افغان،
اونقدری که برای ِ مادر ِ حساس و نگران ِ من تنها هادی فرد قابل قبول و تعریف شده برای گشت و گذار و مسافرت با برادرمه و بس،
اونقدری که سعید هرجا میره اولین گزینه ش برای همراهی هادیه! به قول خودش باافتخار هادی رو به سایر دوستاش معرفی میکنه،
یک پسر افغان که شده سنگ محک خانواده ی ما!
...
نوشتن از ریز به ریز ِافغان های همزبان و همکیش کاریه که امیرخانی انجام داده به شکل مطلوب، 
ممنون آقای رضا امیرخانی که جانستان کابلستان رو فقط برای من نوشتین! فقط من میفهمم سطر به سطرش رو!!! ممنون... ممنون.
========================================
414
دختر کوچولوی...: از هنرهای...
http://reyhaneyemadar.persianblog.ir/post/3/
معصوم گلی-فروردین92
مگر می‌شود یک نویسنده این‌قدر لغت در چنته داشته باشد؟
========================================
413
سوشیانس: خواندن و نوشتن
http://soshiyans.persianblog.ir/post/85/
...-فروردین92

از نویسنده عزیزم و کسی که مطالبش همزاد پنداری میکنم "رضا امیر خانی"

من او

ارمیا(اسم یکی از انبیا یهود اسم عبری هست و اسم مرد هم هست*)

بی وتن

نشت نشا و نفحات نفت

جانستان کابلستان رو هم حتما بخونید (شاید یکم دوز نژاد پرستیتون کم بشه)

و البته باقی کتابهاش

========================================
412
کربلای5: 
http://karbala-ye-5.mihanblog.com/post/28
امیررضا خشنودی-فروردین92
جانستان و کابلستان سفرنامه ای از رضا امیرخانی است .
  او ، همسرش و لی جی همین طوری الکی و برای فرار از جو سیاسی سال 88 از جانستان عالم(بخوانید مشهد الرضا)به کابلستان سفر میکنند،تکه ای از
 ایران که با سیم خاردار های مید این بریطانیای کبیر(maid in UK)از ایران جدا شده است.
  امیر خانی در این سفر به هرات میرود و بعد هم برای زیارت مزار شریف زایر زار مزار میشود.البته لی جی و همسفر اولش را به دلایل امنیتی به مزار نمیبرد،و با هواپیما به مزار میرود که موفق به بازگشت با هواپیما نمیشود و ... .
  او در این سفر پای صحبت مردمی مینشیند که از دولت ایران دل خونی دارند که به شیعیان و حتی حنفی ها به راحتی ویزا نمیدهد تا بیایند زیارت امام رضا علیه آلاف التحیة و الثنا و یا به طلاب برادران اهل سنت که در مدارس علمیه جنوب کشور به تلمذ بپردازند و آنها هم به مدارس پاکستان میروند و شست شوی مغذی میشوند و آلت دست الاقاعده میگردند و شیعیان را لت و پار میکنند. 
 و در نهایت با خواندن این سفرنامه میفهمی که جوانمرد مردمی هستند مردم این دیار.
========================================
411
ماه طلایی: جانان خراسان
http://bestgoldenmoon.blogfa.com/post/542
قاصدک-فروردین92

این روزها که "جانستان کابلستان" رضا امیرخانی را می خوانم٬ به فکر افتاده ام که من هم خاطرات سفر به مشهد مقدس را بنویسم. اما بعد که خوب فکر می کنم می بینم باید آنقدر از حسن و پدر حسن و مادربزرگ و پدربزرگ و مادر مادربزرگ و پدر مادربزرگ حسن و سایر اقوام و دوستان و آشنایان بنویسم که حوصله همه دوستان ماه طلایی سر خواهد رفت. این بود که فعلا منصرف شده ام از نوشتن جزئیات.

اما حال و هوای تحویل سال در حرم مطهر آقا همه ی اصل قضیه است و نمی توان از آن گذشت. انشاء الله عمری باشد آن را می نویسم.

========================================
410
نائب: ره آورد یک توفیق اجباری
http://naeb59.blogfa.com/post/195
نائب-فروردین92
سفرنامه نویسی زیاد بلد نیستم. اما سفرنامه زیاد خوانده ام. قشنگترینش «جانستان کابلستان» بود که سفرنامه ایست به افغانستان از امیرخانی و یکیش همین «همسایه خانه زاد» بود از نعلبندی که سفرنامه ایست به کشور آذربایجان. ولی سفرنامه من متفاوت تر است. هم کوتاه است هم تصویری!
========================================
409
خاک نوشته: نقدی نه چندان نقد بر "جانستان کابلستان" اثر رضاامیرخانی
http://khakneveshte.blog.ir/post/155
محمدمحسن بزازان-اسفند91

به هیچ وجه قصدم نوشتن نقد بر "جانستان کابلستان" نیست ، که همانا نقد نوشتن به سفرنامه بیهوده مینماید . چون آنچه رخ داده ، رخ داده و از قلم نویسنده چیز دیگری بر نمی آید . ولی میتوان از "جانستان کابلستان" خوب گفت . راستش را بخواهید اولین باری بود که کتابی غیر داستانی از رضا امیرخانی میخواندم و اصلا فکر نمیکردم قدرت سفرنامه نویسی او همتراز قدرت داستان نویسی او باشد . از ترسیم همه ی مکان ها و احساس ها و لطایف زمان گرفته تا توضیح مناسب و دقیق وقایع آنچنان که حس بودن در آنها به انسان منتقل میشود . آنجا که نویسنده میترسد لاجرم خواننده نیز میترسد و آنجا که لذت می برد ، خواننده نیز لذت می برد . 

از خواندن کل این کتاب همین بس که فقط به یک فصل و از آن فصل به یک بخشش اشاره کنم . امیرخانی نام فصل "بلاکش هندوکش" را از برق نگاه دخترکی در میدان هوایی کابل گرفته بود و شرح داده بود که چه آینه ای میتواند در انتظار او باشد . او را با فرزند خود مقایسه کرده بود و اشکی هم ریخته بود و البته این حس تلخ خوب به خواننده نیز منتقل میشد . آینده ی نامعلوم یعنی مرگ در یک قدمی ، زوال در بیخ گوش و بی کس شدن از نوک بینی نزدیک تر ، حال آنکه کماکان خداوند از رگ گردن به ما نزدیک تر است . امیدی که در دل امت افغان هنوز بسیار غلیان میکند .

در یکی از خیابان های تهران سوار تاکسی بودم و همینکه خواننده ای در گوشم میخواند ، دخترکی گل فروش از کنار ماشین گذشت و تعارفی زد و ردی شنید . چندی بعد پسرکی CD فروش دعوتی زد و لبیکی نشنید . سپس دخترکی که از دختر قبلی کوچکتر مینمود ، فال بدست ، شانس خود را امتحان کرد و بخت با او هم یار نشد . چهره ی دختر کوچک بسیار زیبا و دلربا بود و همان نور کودکانه در چشمانش برق میزد . از حال او گذشتم و اورا بردم به سال های آینده و اینکه چه اتفاقی برای او ممکن است بیفتد . شهری را تصور کردم که هرجور انسانی با هر تفکری ، با هر اندازه تعصبی و با هر اندازه غیرتی در آن زندگی میکنند . آینده را ذهنم پاک کردم و با خود گفت : نحن اقرب الیکم من حبل الورید ...

"جانستان کابلستان" نگاه من را به افغانی و افغانستان به شدت تعدیل کرد . با چالش های برادران دینی و خونی خود بیشتر آشنا شدم و ناخواسته شکر نعمت کردم .

البته اگر از بهترین یا بدترین جای دنیا به ایران برگردم ، غبار کوی تو جانا ، توتیای من است ....


========================================
408
جام زهر: فراموشی نویسنده
http://jamezahr.ir/%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%D9%87/
...-اسفند91

کتاب «در پایتخت فراموشی» نمی‌تواند اطلاعات زیادی به مخاطب بدهد، سفرنامه‌ای است که برای سفر نگاشته نشده است و بیشتر به دنبال ادای دین نوشته شده است، ضعفی که هرگز در «چکر در ولایت جنرال‌ها» دیده نمی‌شود؛ مسئله‌ای که رضا امیرخانی توانسته است در کتاب «جانستان، کابلستان» آن را پوشش دهد؛ کتاب جعفریان صاحب به اطلاعات دقیق از مردم و شیوه زندگی آن‌ها به ما نمی‌دهد.
========================================
407
کران:از اروپا تا آمریکا با گذری از افغانستان

http://karan.blog.ir/post/13/3safarnameh
محمدجواد حاجی علی خانی-اسفند91
دو کتاب جدیدی که جدیدا خوندم «هاروارد مک دونالد» از سید مجید حسینی و « سفر با حاج سیاح» از احسان نوروزی است. اولی سفرنامه آمریکا و دومی سفرنامه اروپاست.به این دوتا «جانستان کابلستان» رضا امیرخانی را هم  اضافه کنید که درباره ی سفر کوتاهش به افغانستان است. هدفم بیشتر مقایسه دوتای اولی است و گریزی هم بر جانستان خواهم زد.

...
«جانستان کابلستان» هم که شرح سفر پنج روزه ی رضا امیرخانی به افغانستان است در دویست و نود صفحه.
...
هرچند باز هم کمی خام بودن و نپختگی در کتاب هست. نوشتن کتاب دیگر،جانستان، فقط بر اساس پنج روز سفر نوشته شده و برای همین گاهی کم عمق بودن اثر به چشم می آید.هر چند  اگر نویسنده ی دیگری جز امیرخانی قرار بود چنین چیزی بنویسد، بهتر از کار در نمی آمد. 
...
اما چیزکی هم درباره ی اسم کتاب ها.مثل همیشه امیرخانی وسط خال زده است و یک اسم درخشان روی کتاب گذاشته است : «جانستان کابلستان».
...

دیگر سرتان را درد نیاورم! پیشنهاد جمع و جور من از این سه کتاب خواندن 4-5 فصل از «سفر با حاج سیاح» است، اگر کار های امیرخانی را دنبال می کنید هم که قطعا جانستان را خوانده اید.

========================================
406
یادداشت‌های پراکنده: جشنواره فیلم فجر
http://yaddasht-parakandeh.blogfa.com/post-74.aspx
اسماعیل فراهانی-بهمن91
یکی از مهم‏ترین کارویژه‏های هر انقلاب کبیری از جمله انقلاب کبیر اسلامی، تبیین دقیق نسبت خود با دیگری‎ها و غیریت‏ها است. به عبارت دیگر، هر هویتی با تبیین نسبت خود با هویت‏های دیگر، شناخته و شناسانده می‏شود. اجمالاً انقلاب اسلامی خود را با شعار «نه شرقی، نه غربی» به جهان معرفی کرد و وضعیت حاکم بر جهان را با دو گانه «استضعاف و استکبار» ترسیم و توصیف کرد. اما در گذر زمان، طرح اجمالی انقلاب نیارمند تفصیل است؛ روایت‏های رضا امیرخانی از امریکا[1] و افغانستان[2]، سفرنامه سید مجید حسینی به امریکا[3]، سفرنامه محمد حسین جعفریان به افغانستان[4] و... نسخه‏های اولیه و آغازگر تبدیل ساحت اجمال به تفصیل به شمار می‏روند.
========================================
405
از به: .....
 
http://shogh-e-rahayi.mihanblog.com/post/136
مسافر-بهمن91

ششمین اثر رضا امیرخانی رو هم تموم کردم.

هر کدوم از کتابهای ایشون رو شروع کردم ، حرص و ولع عجیبی برای اتمام کتاب پیدا می کردم و تا تموم نمی شد کتاب رو رها نمی کردم.

کتابهای " ارمیا " ، "بی وتن " ، " از به " ، "داستان سیستان " ، " نشت نشا" و " نفحات نفت " که هر کدوم موضوع بسیار جالب و زبان روایتی جالب تر دارند.

البته ایشون آثار دیگه ای هم دارند :

" ناصر ارمنی " ، " منِ او " ، " جانستان کابلستان " ، " قیدار " ، " سرلوحه ها ".

اگه فرصت مطالعه دارید ، مطالعه آثار ایشون تجربه ی تازه ای هست که خالی از لطف نیست .


========================================
404
شهرستان ادب: افغانستان را ندیده، برایش فیلم می‌سازند!
http://www.shahrestanadab.com/Default.aspx?tabid=105&articleType=ArticleView&articleId=1493

مصاحبه با جناب محمدکاظم کاظمی-بهمن91
این ادیب افغانی نگاه رضا امیرخانی و محمدحسین جعفریان نسبت به افغانستان را می‌ستاید و دلیل آن را سفر این نویسندگان به افغانستان و دیدن آداب‌و‌رسوم و خلق‌وخوی این مردم از نزدیک عنوان می‌کند.
========================================
403
سازمان تبلیغات اسلامی: دربارة افغانستان از نظر کمّي کارهايي وجود دارد، اما بسيار محدود است
http://www.ido.ir/n.aspx?n=13911115394
...-بهمن91
محمدحسين جعفريان: دربارة افغانستان نظر کمّي کارهايي وجود دارد، اما بسيار محدود است؛ مثل «جانستان و کابلستان» اميرخاني يا کتاب آقاي دهباشي. بايد گفت مردم ما عطش عجيبي دارند تا دربارة مورد افغانستان بشوند و بخوانند.
========================================
402
حال اینروزها: 
http://nasim.special.ir/1391/11/%D8%AD%D8%A7%D9%84-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87%D8%A7/
nasim-بهمن91
جشنواره کتابخوانی مجازی که درمحل فرهنگسرای اندیشه تهران که از سوی فرهنگسرای عطار ترتیب داده شده بود ،خیلی خوش گذشت مسولین برگزاریش زحمت زیادی کشیده بودند.نویسنده های محبوب من ،خانم نظراهاری و اقای امیرخانی و شاعر طنزپرداز اقای رفیع حضور داشتند و بسیار نکته ها یادم دادند و یادم انداختند.

========================================
401

http://thegooloobird.blogfa.com/post/469
گولو-بهمن91/
چند وقتی بود متوجه شده بودیم حنا با لهجه ی خاصی حرف میزند.لهجه ای شیرین و کمی غریب.با توجه به اینکه حنا فقت دو سال و هفت ماه دارد آنقدر پیگیر لهجه نشدیم تا وقتی که یکبار سر میز غذا لیوان مامانم را بهش داد و گفت: این مال شما مِئباشد! از همان موقع بود که خواهرم روی این مساله حساس شد و بعد از چند روز تحقیق و تقحص حرفه ای کاشف بعمل آمد که حنا در اوقات فراغت بجای دیدن کانال پرژن تون،یک کانال بالاتر که شبکه ملی افغانستان است را ترجیح میدهد.گرچه کانال افغان علیرغم جیغ و داد حنا حذف شد ولی حالا ما مانده ایم و یک حنای وراج که چند روز قبل به بابایم گفت:بابا محمود خوبی؟جوری؟


در همين رابطه :
 .آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(20) اهمیت بالای دربی در افغانستان399+ادامه چکر در ولایت جنرال‌ها اثر جناب محمدحسین جعفریان397+تکذیب رسمی سایت ارمیا در موردِ مطلبی در شرح رفتارِ مردمِ شهرِ تبریز در جانستان کابلستان394+اغلاط جانستان به قلم جناب غلام حیدر رضوانی، موتروان نه موترران، کوته سنگی نه کتل... و391+روزنامه اعتماد و دربه‌دری‌های فارسی دری388+خواندن این کتاب یک پیش‌نهاد نیست، یک توصیه است386+یاد جانستان می‌افتم و از رفتارهام بدم می‌آد384+جایزه جلال و جانستان381 
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(19) +رمان به‌ز سفرنامه است377+افغانی فحش نیست، برادر است375+یکی از 14 اثر مناسب برای نوجوانان371+اگر افسار مملکت را بدهیم دست جاه طلبی چهار نفر قدرت طلب بی فرهنگ سیاسی...370+جعفریان و افغانستان368+از آمودریا تا آمازون 
.آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(18) +ذهن رضاامیرخانی درگیر فضاهای سنتی بسته است349+چرا امیرخانی رتبه ی سه رقمیِ فرزندش را تضمین کرده است؟ 347+رضا معصوم که نیست!+سفارت افغانستان پول داده است برای نگارش جانستان342+تصوری درست از افغانستان341 
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(17) +انگار جانستان پیش زمینه‌ای باشد برای قیدار+آن‌چه باعث می‌شود همسایه‌ی شرقی کتاب‌های ما را بپسندد+اصلا رضا امیرخانی کیست؟+ما مردم قدر یک‌دیگر را بدانیم...+جناب مجید عزیزی و آریانایی که باید از نو شناخت 
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(16) +جانستان به‌تر از قیدار جوان‌مردی را نشان می‌دهد+به گزارش یک زبان‌شناس عجب جانی دارد جانستان+محمدکاظم کاظمی: شعر مهم‌ترین پیوند ماست+خبرگزاری فارس و اگر کسی روزی تا هرات هم رفت و برگشت و کتابی، سفرنامه‌ای یا گزارشی نوشت جای بقیه را نمی‌گیرد+پیش‌نهاد جناب علی چنگیزی برای خواندن جانستان+
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(15)+رای‌زن افغانستان در ایران، جانستان را موجب تغییر نگاه دانست+رضاامیرخانی سیاسی نیست، اما سیاسی‌نویس هست!+تکذیب تیتر و استناد به کتاب در خبر امیرخانی و شرم از ایرانی بودن!
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(14) 
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(13) 
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(12) 
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(11)
.آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(10) 
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(9)
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(8) 
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(7) 
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(6) 
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(5)
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(4)
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(3)
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(2)
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(1)

  نظرات
نام:
پست الکترونيک:
وب سايت / وب لاگ
نظر:
 
   
 
   
   صفحه نخست
   يادداشت
   اخبار
   تازه ها
   يادداشت دوستان
   کتابها
   درباره نويسنده
   تيراژ:٨٦٠٢٥٠
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 
بازديد کننده اين صفحه: ٩٤٦٠
.کليه حقوق محفوظ است
© CopyRight 2008 Ermia.ir & Amirkhani.ir
سايت رسمي رضا اميرخاني
Because when the replica watches uk astronauts entered the replica watches sale space, wearing a second generation of the Omega replica watches, this watch is rolex replica his personal items.