تاريخ انتشار : ١٥:٣٧ ١٥/٩/١٣٩٢

آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(23)+محبت جناب ابوطالب مظفری به جانستان457+سفرنامه‌ای به افغانستان و تاجیکستان456+جدل شما یعنی ذبح ما در لبنان454+نشست دانش‌جویان افغانستانی و رضاامیرخانی453+کسی یک‌تنه بتواند کدورت‌های دو ملت سابقا یکی را برطرف کند450+انتخاباتیات بهترین فصل کتاب بود447+جانستان به جانم نشست442
  جهت سهولت دست‌رسي كاربران، هر بیست مطلب مرتبط در يك صفحه ذخيره خواهند شد. براي ديدن 440 نظر قبلي به لينك پايين صفحه مراجعه فرماييد.
=======================================
460
فرزند انقلاب اسلامی: جشنواره "عمار" ؛ جایی که در آن احساس غربت نمی کنی...
http://zaa2011.blogfa.com/post-36.aspx
زینب افراخته-دی92
من همزبان های افغانی ام را خیلی دوست دارم.شاید بخش عمده ای از این محبت و حس تعلق بعد از خواندن "جانستان کابلستان" امیرخانی در من ایجاد شده.و حالا در مراسم تجلیل از شاعری افغانی هستم که چند تا از شعر هایش را حفظم و او دارد با لهجه شیرینش شعر می خواند.
=======================================
459
مسلمانان جهان: افغانی برادر ایرانی
http://globemuslims.com/fa/news/5110/%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C
دکتر علی واحدی-دی92
آقای امیرخانی نویسنده کتاب "جانستان کابلستان" یک کار مهم انجام داد، ایشان دیدگاهها را نسبت به مسائل افغانستان عوض کردند، من توصیه می کنم،کتاب اسم جان استان کابلستان که نویسنده آن آقای امیرخانی است را مطالعه فرمایید، این کتاب در مورد سفرهایی در افغانستان بین تود­ه­های مردمی می­باشد. که در ترکیه یا آنکارا نیز خیلی مقبولیت ایجاد کرد. هر کس این کتاب را خوانده باشد نظرش راجب به افغانستان کاملا تغییر می­کند و یک دید مثبت و عاطفی پیدا می­کند و خیلی­ ها این کتاب را خوانده اند و مشتاق شدند بروند به افغانستان. مخلص­ترین مردم در دنیا و نزدیکترین به نظام جمهوری اسلامی ایران مردم افغانستان بوده و خواهند بود.

=======================================
458
رویش‌نیوز: یک فتنه، یک حماسه و چند نکته
http://rooyeshnews.com/headlines/58-politics/62794-3921014055139.html?matni=1
مسعود شعربافچی‌زاده-دی92
علی ای حال، بهترین تعبیری که درباره 9 دی میتوان کرد، جمله ایست از رضا امیرخانی عزیز و دوست داشتنی، هنگامی که در میانه اتفاقات آن سال دوستانش به او رجوع می کردند و امیرخانی این جمله را به آن ها می گفته است: "آنچه راه مفر است برای نظام، ارتباط غیر دولتی مردم با ولایت فقیه است."( این جمله را امیرخانی در فصل اول سفرنامه خواندنی اش "جانستان کابلستان" آورده است. انشاءلله که خدا روح پدرش را قرین رحمت فرماید.)
=======================================
457
خبرگزاری فارس: مقایسه نگاه امیرخانی و جعفریان به افغانستان/ شاعران افغان و ایرانی ارتباط خوبی باهم دارند
http://farsnews.com/newstext.php?nn=13920912000623
مصاحبه با جناب ابوطالب مظفری-آذر92

- در حوزه شناخت افغانستان کتاب‌های خوبی چاپ شده مثل «جانستان کابلستان»، «سفر به پایتخت فراموشی» و ... این کتاب‌ها را خوانده‌اید؟

من هر دو را خوانده‌ام. یک نکته را قبل از آن باید بگویم؛ چون در حوزه افغانستان در این سالها کار زیاد شده، یعنی خبرنگاران زیادی رفته‌اند، این کارها با توجه به آن سفرنامه‌ها یکسری تفاوت‌هایی داشت. «جانستان کابلستان» یک زاویه دید متفاوتی داشت. آن‌هایی که قبل از امیرخانی می‌رفتند، دید یک آدم بیگانه که در یک سرزمین دیگر است و با این فرهنگ بیگانه است برخورد می‌کردند. از ایران هم که چند خبرنگار مثل فرخ یار رفتند، تحت تأثیر خبرنگاران اروپایی چنین نگاهی را القا کرده بود، ولی نویسنده‌ای که رفت و نگاه فرهنگی و نسبتاً متفاوت تر و آشناتری وارد کرد، نویسنده ی «جانستان کابلستان» بود؛ که انتظار هم از ایشان می‌رفت.

آقای جعفریان هم در همین حول و حوش بود. البته نگاه «آقای جعفریان» به افغانستان همیشه سیاسی بوده و همین نقطه افتراق من با جعفریان است.

=======================================
456
انسان شناسی و فرهنگ: سفرنامه افغانستان و تاجیکستان (1): چرا افغانستان؟
http://www.anthropology.ir/node/20610
امیر هاشمی مقدم-آذر92
 مطالعات تکمیلی را هم انجام دادم. کتب و مقالات تاریخی و برخی سفرنامه ها. از جمله سفرنامه «جانستان کابلستان» نوشته رضا امیرخانی. انصافاً نویسنده این کتاب همه حرف دل مرا زده است و در این باره دیدگاه مشترک داریم. اگرچه ایراداتی هم بر سفرنامه اش وارد است*، اما خواندنش برای من یکی آنقدر لذتبخش بود که این کتاب 350 صفحه ای را تا به پایان نرساندم، روی زمین نگذاشتم. 

پی نوشت:

* از جمله ایرادات سفرنامه «جانستان کابلستان» می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حاشیه روی بیش از حد: برخی بخشها در این سفرنامه، آنرا به حاشیه کشانده اند. سفرنامه افغانستان را امیرخانی با سفرنامه صعود به قله دماوند آغاز می کند که ارتباطی با هم ندارند. یا آنکه این سفرنامه از آنجا که در سال 1388 نوشته شد، فضای انتخابات ایران و تحلیل های امیرخانی درباره آن در این اثر سنگینی می کند. یا آنکه فصل مفصل «انتخابیات»، صرفاً تحلیل وی از دخالت امریکا در انتخابات افغانستان است و رنگ و بویی از سفرنامه ندارد.

نگاه مردانه: با آنکه این سفر را امیرخانی با خانواده اش رفته بود، اما همسرش در این سفرنامه اصلاً وجود خارجی ندارد و فقط چند بار از او با نام «همسفر اول» یاد می کند. در عوض از پسرش زیاد می گوید. این مخفی کردن همسرش را شاید بتوان به ته نشستهای مردسالاری در ذهن نویسنده مرتبط دانست.

سبک جدانویسی افراطی: اگرچه امیرخانی همیشه از سبک نوشتاری اش دفاع می کند، اما خواندن را کمی سنگین می کند و این شیوه چندان به دل نمی نشیند. زندگی را زنده گی، رهبر را ره بر، دانشگاه را دانش گاه، پیوسته را پی وسته (که در واقع دیگر گسسته است)، همراه را هم راه، همگانی را همه گانی و حتی نامهایی چون بهنام می شوند به نام.

=======================================
455
امیر گوهرشادی: جانستان کابلستان
http://goharshady.blog.ir/post/207
...-آذر92
نمره‌ای که من به این کتاب دادم: ۲ از ۵ (از سرش هم زیاده)
 
گرچه موضوع کتاب بسیار مهم و جالب است اما فصل بی‌ربط «انتخاباتیات» همه‌ی ارزش کتاب را از بین می‌برد.
نویسنده حتا ذره‌ای احساس مسؤولیت نسبت به یک‌پارچگی کتاب ندارد و در میان یک سفرنامه‌ی زیبا ناگهان شروع می‌کند به نوشتن شعارهای سیاسی نامربوط.
این اولین باری بود که یک کتاب از رضا امیرخانی را کامل خواندم و مطمئن هستم که دیگر چنین اشتباهی را تکرار نخواهم کرد.

=======================================
454
این الطالب...: جانستان کابلستان
http://selahe-hasteie.blogfa.com/post/110
خادمه الزهرا-آذر92
داشتم کتاب جانستان کابلستان رضا امیرخانی را که بعد از انتخابات 88 نوشته بود را می خواندم که رسیدم به جایی که یکی از برادران مسلمان  لبنانی گفته بود: شما مگر انقلابتان مادر ندارد؟چرا مثل دو دایه بر سر این نوزاد مجادله می کنید ؟

 

هر دو راضی هستند به نصف شدن این نوزاد!بعد هم می گفت به ایرانی ها بگو جدلِ شما در ایران ،یعنی ذبحِ ما در لبنان.

 =======================================
453
آوا: دیدار دانشجویان افغانستانی دانشگاه شهید بهشتی با نویسنده کتاب جانستان کابلستان
http://www.avapress.com/vdceox8f.jh8ofi9bbj.html
...-آبان92
کتاب جانستان کابلستان که در ۹ فصل نوشته شده است، سفرنامه ای در شرح وقایع و اتفاقاتی است که نویسنده در طی سفر به کشور افغانستان با آنها برخورد می کند.
به گزارش خبرگزاری آوا، جمعی از دانشجویان افغانستانی دانشگاه شهید بهشتی روز سه شنبه هفته روان با آقای رضا امیرخانی نویسنده کتاب جانستان کابلستان دیدار و گفتگو کردند. 
در این نشست درباره‌ی کتاب جانستان کابلستان و مسائل فرهنگی اجتماعی دو کشور بحث و گفتگو صورت گرفت. 
نویسنده کتاب جانستان کابلستان با بیان اینکه اهمیت زبان كهن فارسي كه ميراث مشترك دو كشور افغانستان و ايران مي باشد، بايد به قوه خود حفظ و نگهداري شود، گفت: اين وظيفه شما دانشجويان است كه به عنوان قشر تحصيل كرده جامعه به حفظ و ترويج اين زبان اهتمام ورزيد. 
وی با اشاره به مشکلات زبان فارسی و پشتون در افغانستان، گفت: در هند مجلس این کشور با سه رای کمتر زبان فارسی را در آن سرزمین از رسمیت ساقط کرد ولی به جای آن زبان محلی هندی ها جایگزین نشد بلکه زبان انگلیسی جایگزین شد واین توطئه انگلیس بود که حدود یک ملیارد انسان، دیگر فارسی صحبت نمی کنند و فارسی در مدت کوتاهی فراموش شد، این اتفاق در افغانستان نیز قابل تکرار است و برنده ی جنگ فارسی و پشتون، زبان انگلیسی است. 
وی در ادامه به کم کاری و بی توجهی در حوزه ی زبان فارسی در کشور های فارسی زبان، اشاره و خاطر نشان کرد: باید با کار و تلاش این کمبود را جبران کنیم بهترین راه برقراری روابط بین کشورها استفاده از زبان و فرهنگ مشترک می باشد. 
امیرخانی در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان مبني بر اينكه چگونه مي توان ديد جامعه ی ایران را نسبت به مردم افغانستان كه يك ديد سطحي و خلاف واقعیت است، تغيير داد، اظهار داشت: در قدم اول قشر فرهيخته جامعه افغانستان بايستي بيش از پيش به هويت ملي خود افتخار كنند و در باب شناساندن كشورشان به جوامع ديگر تلاش كنند. اين ديد سطحي گرا ناشي از عدم شناخت درست از مردم ، مفاخر و فرهنگ افغانستان مي باشد. 
وی افزود: باید چنین کتاب هایی توسط شما نوشته شود و درآن به گونه ای مناسب کشور و ملت خود را معرفی کنید هر چند وظیفه ی ما نویسندگان ایرانی نیز هست که مردم کشور خود را با دیگر کشورها آشنا کنیم مخصوصا کشور همسایه و هم فرهنگ افغانستان. 
در پايان اين نشست صميمانه به عنوان يادبود كتاب "چار گرد قلا گشتم" اثر آقاي رهنورد زرياب از نويسندگان بنام افغانستاني به آقاي رضا اميرخاني تقديم گرديد و از زحمات ايشان در راه شناساندن افغانستان تقدير و تشكر به عمل آمد.
=======================================
452
خبرگزاری فارس: چهارمین شماره ماهنامه «فرهنگ اسلامی» منتشر شد
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920818001131
...-آبان92

اگر همین کتاب آقای جعفریان چاپ شده بود، قطعاً من «جانستان کابلستان» را نمی‌نوشتم. جانستان نوشته شد، به خاطر اینکه او هنوز این کتاب را ننوشته بود. وقتی آدمی با سابقه و تجربه جعفریان درباره افغانستان کتاب می‌نویسد، به نظر من، اصلاً درست نبود امثال ماها وارد این کار بشویم.

این گفته رضا امیرخانی در نشست رونمایی از کتاب «در پایتخت فراموشی» بود که در نمایشگاه کتاب برگزار شد. شاید خیلی‌ها در ابتدا فکر کنند این یک تعارف خالی و شکسته‌نفسی است، اما این حرف امیرخانی صرفاً یک «تعارف خالی» نیست و ما از این همسایه شرقی‌مان چیز چندانی نمی‌دانیم. اگر کسی روزی تا هرات هم رفت و برگشت و کتابی، سفرنامه‌ای یا گزارشی نوشت، جای بقیه را نمی‌گیرد.

=======================================
451
من و خود من: جانستان کابلستان
http://manokhudeman.persianblog.ir/post/84
شادی-آبان92

عنوان : جانستان کابلستان

نویسنده: رضا امیرخانی

چاپ ششم، نشر افق (1390) (پیشنهاد یک دوست)

جانستان کابلستان (که عنوانش رو خیلیییییییییی دوس دارم) روایت سفر چند روزه امیرخانی به افغانستانه. نمی تونم بگم یکی از آرزوهای من سفر به افغانستانه، اما خیلی خیلی دوس داشتم و دارم که این کشور رو حتی برای 1 بار هم که شده ببینم. البته با خوندن این کتاب متوجه شدم که فعلا باید خواستم رو به تعویق بندازم، تا زمانی که اوضاع و احوال یه مقدار آروم تر شه. از امیرخانی قبلا کتاب من او ش رو خونده بودم که با اینکه کلی معروف شده بود، اصلا ازش خوشم نیومد، ینی اینقدر از کتابش خوشم نیومد که دیگه دور کتاباشو خط کشیدم مژه. این کتابو اما یه دوست معرفی کرد و من هم خوندمش، از خوندنش هم کلی لذت بردم 

=======================================
450
مدرسه دخترا: زنگ انشاء
http://m-dokhtara.blogfa.com/post/69
رزماری-مهر92
اگر از دوازده میلیون و نیم دانش آموز به اندازه تعداد انگشتان یک دست "رضاامیرخانی ریاضی خوانده جشنواره خوارزمی رفته" در بیاید .رضا امیرخانیی که  شجاعانه به افغانستان همسایه  برود و سفرنانه جانستان کابلستانی بنویسد که یک تنه بتواند بخش عظیمی از همه ی کدورت های پیش آمده بین "دو ملت سابقا یکی" را برطرف کند زنگ انشاء کار و وظیفه ی خودش را انجام داده است و صدها بار بهتر از هزاران دیپلمات و کارشناسان ارشدی که نتوانستند با وجودیکه ملت در تحریم خودمان سهمی از کار کم و قوت خود را با برادران مهاجرمان تقسیم می کرد به دلیل بلد نبودن بعضی ظرافت ها در کار و عدم حضور و دخالت اهالی هنر و ادبیات در این مقوله ، به جای دست مریزاد شنیدن و تشکر – که البته کار اگر برای خدا بوده نیازی به تشکر خلق نیست ولی بهرحال ..- گله ها شنیدیم و البته بسیاریشان هم بجا بود.
=======================================
449
دوست کاغذی: سفر نامه ای از خودم (قسمت دوازدهم)
http://doostekaghazi.blog.ir/1392/04/05/%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D9%85-%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85
مجید شفیعی-تیر92
روزی با رضای امیرخانی درباره ی سفر ارزان صحبت می کردیم و او هم از سفرهایش گفت و از سفرهای پیاده ی نادر ابراهیمی و بعدها هم مطلبی دیدم از آقا جواد محقق که درباره سفرهایش بود در ماهنامه ی داستان که حتما مطالعه بفرمایید این ماهنامه ی وزین را. آری باید سفر کرد و ارزان سفر کرد و دست به چآدر بود و نا خوانده مهمان شد بر سفره ی دوستان تا رحمت خدا شامل گردد و زمین را نیز سیر کرده باشیم هزینه ی این سفر 40 هزار تومان هم نشد و جای همه خالی بود.
=======================================
448
خبرگزاری تسنیم:کتاب‌هایی که از نمایشگاه فرانکفورت جا ماندند
http://www.tasnimnews.com/Home/Single/145362
...-شهریور92
نگاهی به فهرست 300 عنوانی اتحادیه ناشران و کتابفروشان نشان می‌دهد‌، آثار ارسالی به فرانکفورت بر خلاف انتظار چندان چنگی به دل نمی‌زنند،‌ هر چند در میان این فهرست نمی‌توان آثاریس چون «جانستان کابلستان»‌، «چهل نامه کوتاه به همسرم»، «من او»، «آتش بدون دود»، «سه کاهن»، «‫خوش نشین»،‌ «جمجمه‌ات را قرض بده برادر»‌، «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم‌»،‌ «نخل»‌،«دشت‌های سوزان»، «ملاقات در شب آفتابی»،‌ «مردی در تبعید»،‌‌«من قاتل پسرتان هستم»،‌‌ «سایه اژدها»،‌‌ «وقایع‌نگاری یک زندیق»،‌ «لحظه‌های انقلاب» و... را نادیده گرفت.
=======================================
447
دلم روشن است: جانستانِ عالم
http://samidokht.persianblog.ir/post/1463/
سامی دخت-مرداد92
و باز یادم هست تصویر پایانی این سفر را... وقتی شب، در خیابانِ امام رضا(ع) راه می رفتیم به سمت حرمِ رضوی، نگینِ خراسانِ  بزرگ و همان جا گوشک همراه زنگ خورد و صدا به زحمت میرسید...

عبدالرزاق بود:
گوشکِ شما وضع‌ش خیلی خراب است...یادت هست قول‌ت را... مرا دعا کنی در حرم ِ امام رضا(ع) یا نی؟! البته الان که بایستی دیرهنگام باشد برای زیارت...
نگاه می کنم به گنبدِ طلاییِ حرم امام رضا (ع) و میبینم ساعتی از نیمه شب گذشته است و انبوهی از عاشقان‌ند که به سمت حرم میروند و ما و کالسکه لی جی هم بین آنها...
.
.
روبروی حرمِ امام رضا(ع)، جانستانِ عالم می ایستیم و سلام می دهیم و برای چشمانِ بلاکش ِ هندو کش، برای انسانِ ایرانِ بزرگ دعا می کنیم.
"جانستان کابلستان، رضا امیرخانی"

 

 پ.ن:
سحرِ امروز، بعد از نماز صبح،خواندن "جانستان کابلستان" را  تمام کردم.
بعد از مدتها میان این همه سرشلوغی، میان دورِ تندِ زندگی، میان اتفاقات ریز و درشتی که این روزها  اعماق وجودم را آزرده اند، یک حس خوب وصف ناشدنی دارم.
"انتخاباتیات" به نظرم بهترین بخش کتاب بود.
دستم نمی رسید به آقای امیرخانی که بابت حس و حال خوبی که بعد از سالها به واسطه  کتابشان هدیه ام کردند تشکر کنم.
اما دلم خواست اینها را اینجا بنویسم که یادم بماند با این کتاب یک شروع دوباره را رقم زده ام.
"جانستان کابلستان" درست همان وقتی تمام شد که عازم زیارت جانستانِ عالم حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) هستم. 
هنوز توی فصل آخر کتاب راه می روم و مطمئنم تا مدتها بیرون نخواهم آمد.
و مطمئن تر اینکه این کتاب را دوباره و چندباره خواهم خواند...

=======================================
446
ایسنا: بزرگداشت محمدحسین جعفریان
http://isna.ir/fa/news/92062717276/%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%B9%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%87-%D9%88-%DA%86%D9%81%DB%8C%D9%87-%DB%8C
...-شهریور92

کاظمی در ادامه درباره علاقه‌مند شدن محمدحسین جعفریان به افغانستان، سخنانی را بیان کرد و گفت: مسأله مهم درباره محمدحسین جعفریان کارهای او در حوزه‌های مختلف از جمله مستندسازی و انتشار کتاب نیست؛ بلکه کارگشایی‌های او در حوزه‌های مختلف برای افغانستان بوده است. کمک به انتشار خاطرات دوره جنگ و جهاد افغانستان و همچنین تلاش برای تأسیس مؤسسه‌های فرهنگی و حمایت از انتشار آثار شاعران افغان از نمونه‌های فعالیت‌های جعفریان بوده است.

 

او همچنین گفت: بخشی از غبارزدایی که از پنجره ایران به سوی افغانستان گشود شده، کار محمدحسین جعفریان بوده است. او به تنهایی یکی از کسانی بوده که باعث شناخته شدن افغانستان نزد مسؤولان‌، مقامات و مردم ایران شده است. حتا رضا امیرخانی که کتاب «جانستان کابلستان » را نوشته، پس از خواندن آثار جعفریان به شناخت افغانستان علاقه‌مند شده است.

=======================================
445
صبوح:جانستان کابلستان

 

 
http://sabouh.mihanblog.com/post/4
حسام الدین مصفا-شهریور92
دو سه روزی از خواندن جانستان می گذرد و برای من که از روی تنبلی یادداشت منِ او را ننوشتم این نکته واضح است که
فی التاخیر آفات
از بی برنامگی امیرخانی در سفرش بسی در حیرتم. مردک دست زن و بچه خردش را گرفته است و به دیار غریب رفته برای چکر. (مردک را به افغانی نوشتم!) کتاب برای خواننده ای که همیشه به چشم حقارت به مردمان افغان نگریسته و همیشه قاه قاه به عبارت (کشورِ دوست و برادر) خندیده است حکم نوش دارو را دارد و امیدوارم نوش داروی بعد از مرگ سهراب نباشد. از امیرخانی نمی توان انتظار داشت که در اثرش فقطِ فقط به افغانستان بپردازد. نه، او برایت از انتخابات ایران و لبنان و عراق و افغانستان می گوید و تو را با تحلیل های ژئوپلیتیکی خودش روبرو می کند! برایت از تفاوت های سید حسن نصرالله و اسامه بن لادن می گوید. برایت از تدبیر آمریکا در انتخابات افغانستان می گوید. برایت از منطق وارون آقای گاورمنت می گوید. از او که جز به ساختار بروکرات خود به چیز دیگری نمی اندیشد نه به صدور انقلاب و نه به تثبیت آن برای مردمان وطن. آنان که در خاک غربت در پی ذره ای محبتند از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران
آن چه رضا امیرخانی می نگارد را می پسندم چرا که از روی صداقت است و سخنی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. آرمان ها را می شناسد و مضحک نمی داند اما در این راه از انتقادهای سازنده ولو به کامی برخی تلخ چشم نمی پوشد و این است که نویسنده را به تو نزدیک تر میسازد. بنابر سنت حسنه همیشگی قطعه ای از کتاب را که به زعم خود بهترین دانم می نگارم:


=======================================
444
کتابستان اراک: جانستان کابلستان

کنار دست ما کشور عزیزی است که سال هاست در مقابل هجوم بیگانه قد خم نکرده و ذلیل نشده است. روس و طالبان و امریکا و... را از خود رانده است و سال هاست که مردمش در سختی و خاک و خون زندگی می کنند، و تنها کاری که ما در قبال این همسایه ی عزیز کرده ایم ، پناه دادن به درمانده ترین های آن ها بوده است اما با منت!

انگار یادمان رفته است که اصلا بین ما مرزی نبود ، ایران همان افغانستان بود و افغانستان همان ایران! واین مرزِ جدایی انداز کار انگلیس بود! دین وزبان و مذهبمان یکی است و از یک فرهنگیم ، فرهنگی که از همان سو تولید می شد و به سایر نقاط ایران پهناور می رسید ، خیلی از ادبا و دانشمندان و شاعرانی که الان منِ ایرانی به آنها افتخار می کنم از همین افغانستانِ مظلوم برخاسته اند.

امروز میخواهم چند کتاب در حوزه ی افغانستان برایتان معرفی کنم:

اولین کتاب از رضای امیرخانی است که محبوب کتابستانی هاست : جانستان کابلستان

کتاب دوم از محمد حسین جعفریانِ عزیز است که بعید می دانم هیچ کس قدر ایشان در حوزه ی افغانستان، دانش و تجربه داشته باشد ، جعفریان در سنین نوجوانی به سفارش سید مرتضای آوینی همراه حسین بهزاد راهی افغانستان می شود تا از درگیری های آنروز افغانستان مستند بسازد...

و اما سومین کتاب ، "قصه ی خشت و سنگ" استاد محمد کاظم کاظمی است، این کتاب نیاز به معرفی ندارد...

=======================================
443
برایت می‌نویسم: از هنرهای...
http://reyhaneyemadar.persianblog.ir/post/3/
معصوم گلی-فروردین92
فقط مانده‌ام از جسارت و جربزه این آدمی‌زاد...
=======================================
442
...: من و جانستان کابلستان !
http://al-hodaa.persianblog.ir/post/218
الهدی-مرداد92


قبل تر ها ، مادر در راستای تربیت ما برای خانه داری و وقت شناسی در امور منزل ! تعریف می کردند که خانمی به خاطر اعتیادش به تخمه خوردن !! کارش به طلاق کشیده و اَلا ای دختران من ؛ موقعی که کار دارید تخمه را کنار بگذارید که وقت می گذرد و کارهای خانه تان می ماند ...

به گمانم مادران امروزی باید در کنار تخمه که همچنان کار تعطیل کن است ، " کتاب " را هم اضافه کنند! نمونه اش هم شخص شخیص ِ بنده که تمام کارهایم ماند به خاطر کتابخوانی !

" جانستان کابلستان " را خواهر اواسط ماه مبارک به دستم رساند و از آنجا که در این ماه کتاب نمی خوانم ! گذاشتم اش برای بعد و بلافاصله بعد از رسیدن از سفر، خسته و کوفته فقط کتاب را برداشتم تا تورقی کنم و ببینم جذبم می کند یا نه ؟ نشان به آن نشان که از دستم تکانی نخورد مگر برای آماده کردن غذا و تمام شد در حالیکه تمام کارهای بعد از سفرم ماند روی دستم !! 

اصولا نویسنده ها بد نیست کمی به فکر زنان خانه داری چون ما هم باشند که در غیر این صورت گناه زندگی های در هم و بر هم ما یقه شان را خواهد گرفت !

یک نکته ی دیگر هم دست گیرم شد و آن اینکه هنوز از جناب همسر می ترسم :دی فقط کافی بود یک دوربین مدار بسته حرکات مرا وقت شنیدن صدای زنگ تا آمدن ایشان به داخل منزل را ضبط کند !! خودم هم باورم نمی شود که در این فرصت کوتاه این انبوه اسباب بازی و لباس های این طرف و آن طرف ریخته شده را در چند دقیقه ی کوتاه آنچنان مرتب کرده باشم که انگار نه انگار خانه تا لحظاتی قبل چیزی از بازار شام کم نداشته است.

خلاصه اینکه هر چند دیر ، ولی جانستان کابلستان به جانم نشست! یک قسمت هایی را زیاد قبول نداشتم ولی به عوض شیرینی کتاب مثل چشمه می جوشید و حظ می بردم.

صدای من به آقای رضای امیرخانی نمی رسد ولی بسیار ممنونم از ایشان که برای خلق چنین اثری زحمت و ترس و هزینه ی سفر را به جان خریدند . سفرنامه هاتان افزون جناب نویسنده....

=======================================
441
روزنامه قانون:مشکل روادید برای ورود به ایران برای برادران افغان‌
http://www.ghanoononline.ir/Export/print/news/89449
...-شهریور92
 بعدها که «جانستان کابلستان» (سفرنامه رضا امیرخانی به افغانستان) را مطالعه کردم، دریافتم که او نیز به نقل از افغان‌ها به همین مشکل اشاره کرده است. توجه به این حرف‌های صمیمانه و خودمانی و این دغدغه‌ها زمانی جدی می‌شود که دریابیم همین موضوع به یک مسئله جدی برای بخش‌های کنسولی کشور ما در هرات تبدیل شد. چندی پیش و به‌دنبال اعتراض افغان‌ها به این همین موضوع، مسئولان هرات در این‌باره با مسئولان کنسولگری ایران در این شهر گفت‌وگو کردند
در همين رابطه :
 .آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(22) رضا امیرخانی ها سفیران واقعی انقلاب437+معشوقه به عاریت نداده‌ست کسی!436+جانستان روی آمازون435+بیگانه‌ستیزی یا غریب‌نوازی؟432+یک مسجد النبی در مشهد و جانستان(مطلبی خواندنی در روزنامه خراسان)431+آن‌چه مفر است...430+ایرج میلانی مستندساز و در ستایش سفر بی‌برنامه428+جواب جوان‌مردی427+علی داره می‌گه هل من ناصر شما می‌ری دماوند خوش می‌گذرانی؟!423+سال 90 و خاطره خوش جانستان422 
.آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(21) +افغانستان، یکی از ده کشور419+انتقاد جناب کاظمی از نستعلیق ناپخته‌ی مشهور به افغانستانی418+نگاه‌م تعدیل شد409+افغانستان را ندیده برای‌ش فیلم می‌سازند404 
 .آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(20) اهمیت بالای دربی در افغانستان399+ادامه چکر در ولایت جنرال‌ها اثر جناب محمدحسین جعفریان397+تکذیب رسمی سایت ارمیا در موردِ مطلبی در شرح رفتارِ مردمِ شهرِ تبریز در جانستان کابلستان394+اغلاط جانستان به قلم جناب غلام حیدر رضوانی، موتروان نه موترران، کوته سنگی نه کتل... و391+روزنامه اعتماد و دربه‌دری‌های فارسی دری388+خواندن این کتاب یک پیش‌نهاد نیست، یک توصیه است386+یاد جانستان می‌افتم و از رفتارهام بدم می‌آد384+جایزه جلال و جانستان381 
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(19) +رمان به‌ز سفرنامه است377+افغانی فحش نیست، برادر است375+یکی از 14 اثر مناسب برای نوجوانان371+اگر افسار مملکت را بدهیم دست جاه طلبی چهار نفر قدرت طلب بی فرهنگ سیاسی...370+جعفریان و افغانستان368+از آمودریا تا آمازون 
.آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(18) +ذهن رضاامیرخانی درگیر فضاهای سنتی بسته است349+چرا امیرخانی رتبه ی سه رقمیِ فرزندش را تضمین کرده است؟ 347+رضا معصوم که نیست!+سفارت افغانستان پول داده است برای نگارش جانستان342+تصوری درست از افغانستان341 
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(17) +انگار جانستان پیش زمینه‌ای باشد برای قیدار+آن‌چه باعث می‌شود همسایه‌ی شرقی کتاب‌های ما را بپسندد+اصلا رضا امیرخانی کیست؟+ما مردم قدر یک‌دیگر را بدانیم...+جناب مجید عزیزی و آریانایی که باید از نو شناخت 
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(16) +جانستان به‌تر از قیدار جوان‌مردی را نشان می‌دهد+به گزارش یک زبان‌شناس عجب جانی دارد جانستان+محمدکاظم کاظمی: شعر مهم‌ترین پیوند ماست+خبرگزاری فارس و اگر کسی روزی تا هرات هم رفت و برگشت و کتابی، سفرنامه‌ای یا گزارشی نوشت جای بقیه را نمی‌گیرد+پیش‌نهاد جناب علی چنگیزی برای خواندن جانستان+
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(15)+رای‌زن افغانستان در ایران، جانستان را موجب تغییر نگاه دانست+رضاامیرخانی سیاسی نیست، اما سیاسی‌نویس هست!+تکذیب تیتر و استناد به کتاب در خبر امیرخانی و شرم از ایرانی بودن!
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(14) 
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(13) 
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(12) 
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(11)
.آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(10) 
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(9)
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(8) 
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(7) 
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(6) 
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(5)
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(4)
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(3)
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(2)
آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(1)


  نظرات
نام:
پست الکترونيک:
وب سايت / وب لاگ
نظر:
 
   
 
   
   صفحه نخست
   يادداشت
   اخبار
   تازه ها
   يادداشت دوستان
   کتابها
   درباره نويسنده
   تيراژ:٨٦٠٢٥٠
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 
بازديد کننده اين صفحه: ٩٤٠٦
.کليه حقوق محفوظ است
© CopyRight 2008 Ermia.ir & Amirkhani.ir
سايت رسمي رضا اميرخاني
Because when the replica watches uk astronauts entered the replica watches sale space, wearing a second generation of the Omega replica watches, this watch is rolex replica his personal items.