تاريخ انتشار : ١٥:١ ٥/٣/١٣٩٤

به دریای جنوب شما می‌گفتیم شمال!
 من از جایی آمده‌ام که به دریای جنوب شما می‌گفتند شمال! هر بار که باری سبک می‌کردیم و تنی به آب می‌زدیم، پدر سر حال و سبک‌بار شنا می‌کرد و می‌گفت: من که رفتم تا اتحاد جماهیر شوروی، می‌روم تا خرسی سپید برای‌تان بیاورم! و می‌رفت و می‌رفت تا در آبی آب نقطه‌ی سیاهی می‌شد. ما، کودکانه به دنبال‌ش می‌رفتیم و امواج به سینه‌مان می‌خورد و به زمین‌مان می‌زد. جلودار ما دریا بود و جلوگیر ما موج!

من با همه‌ی کودکانه‌گی به موجی می‌اندیشیدم که از دریا به ساحل می‌آمد و جلو مرا می‌گرفت. شرح سفر موج، پرخروش‌ترین اندیشه‌ی کودکانه‌ بود. موجی که از اتحاد جماهیر شوروی راه می‌افتاد و به ساحل ما می‌رسید و به سینه‌ام می‌زد و جلو پیش‌رفتن مرا می‌گرفت!

آرزوی کودکی‌م این بود که آن سوی دریا را ببینم که چه‌گونه امواج‌ش به خلاف امواج ساحل ما، از ساحل راه می‌افتادند و به دریا می‌رفتند. آرزوی کودکانه‌ام تماشای کودکان آن‌سوی آب بود که چه‌گونه از ساحل به دنبال موجی می‌دوند که از ساحل‌شان دور می‌شد و به دریا می‌رفت تا به ساحل ما می‌رسید. این پرسش اول دریایی من بود.

حالا در روز چهل و دو ساله‌گی‌م که آن نقطه‌ی سیاه، افق سپیدی شده است، اولین آرزوم در حاج‌ترخان (هشترخان-آستراخان) و شمال دریای قزوین (کاسپین) پاسخ به همان اولین پرسش دریایی است. دریایی که موج‌هاش قرار است به سوی ما بیایند و ساحلی که موج‌هاش به سینه‌ی کودکان نمی‌زنند که به پشت‌شان می‌زنند تا جلو بیایند!

×××

راستی... ما به ساحل قزوین که می‌رسیدیم، باید پشت به دریا می‌کردیم تا به قبله‌ی مسلمانان، کعبه، خورشید، رو کنیم؛ همان‌سان که ترکمن و قزاق دریا را در شانه‌ی راست می‌دیدند و آذری در شانه‌ی چپ. این‌جا حکایت دیگری‌ست... باید به دریا رو کرد تا به آسمان رسید و خورشید را دید!

 
پس‌نوشت: پس از این سخن‌رانی معاون وزیر فرهنگ حاج‌ترخان با خوش‌ذوقی خرسی سپید به هیات ایرانی تقدیم کرد! تصویر


در همين رابطه :
 . گزارشی از نشست آستراخان

  نظرات
نام:
پست الکترونيک:
وب سايت / وب لاگ
نظر:
 
   
 
   
   صفحه نخست
   يادداشت
   اخبار
   تازه ها
   يادداشت دوستان
   کتابها
   درباره نويسنده
   تيراژ:٨٦٠٢٥٠
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 
بازديد کننده اين صفحه: ٧٩٧٦
.کليه حقوق محفوظ است
© CopyRight 2008 Ermia.ir & Amirkhani.ir
سايت رسمي رضا اميرخاني
Because when the replica watches uk astronauts entered the replica watches sale space, wearing a second generation of the Omega replica watches, this watch is rolex replica his personal items.