تاريخ انتشار : ١١:١٤ ٥/٢/١٣٨٨

جريان‌شناسي ادبيات ايران

  ادبیات انقلاب اسلامی یتیم زائیده شده است ؛ نه پدر دارد و نه مادر ، شناخت آن خیلی سخت است . قبل از انقلاب در عرصه ی ادبیات [دو دسته وجود داشت ، ] عده ای مثل صادق هدایت از ادبیات غرب متأثر شده اند (که با دیدن چند فیلم در سبک اکسپرسیونیسم گرفتار شیوه های آن شد). افرادی مانند جمالزاده نیز نتأثر از داستان های قبل بودند . جریانی از دهه 30 و 40 شروع شد که جریان چپ بود و اتفاقاً آرمانگراتر بود . چپ جهانی جهان سرمایه داری را نقد می کند . این جریان در ایران برد بیشتر و درخشش زیادتری داشت مثل آثار محمود دولت آبادی ، ساعدی و ... .

برخی آثار در این که در جریان چپ نیست ، الگوهای جریان چپ را استفاده می کند . داستان های چپ وارد فضای روستایی می شد که مناسبات آن راحت تر بوده و گرایش چپ در آن بهتر طراحی می شد . در عرصه شهر نیز همان روستای پیش رفته است . مثل خانه های اجاره ای که در آن مردم فقیر زندگی می کنند . مثل «سنگ صبور» صادق چوبک که گرفتار الگوی چپ است . پس از انقلاب اکثر نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان رفتند که خیلی رونق یافت ، شاید به دلیل آرمانگرائی و تربیت نسل جدید . البته با این که داستان نویس ها در فضای انقلابند باز بازسازی الگوها بر اساس جریان چپ است . «باغ هلوی» مخملباف که دهه شصت نوشته شده است دوباره خانه ای اجاره ای است که همان الگوهای فقر تکرار شده است .

از اوائل دهه هفتاد دیگر شعارزدگی اوائل انقلاب نیست . تاکنون یک الگو ساخته نشده است برای این که این ده پانزده سال زمان مناسبی برای ساخت الگو نیست . در ادبیات داستانی پیدا کردن الگوی تازه شکل است که نقد جدی نیاز داشت ولی نشد . در «کوه مرا صدا زد» که جلال شخصیت داستانی است الگوی چپی در ده ایشان وجود ندارد . در داستان های زیاد پیش از انقلاب جلال وجود نداشت . 15 سال هم زمان زیادی به نام «ادبیات انقلاب اسلامی» نیست . الگوی فقیر و غنی که در شکل ادبیات چپ بود ، در ادبیات انقلاب اسلامی نیست .

ادبیات انقلاب اسلامی می تواند چالشی که در زندگی دیندارانه است را بیان کند  . توان زندگی دیندارانه در دوران معاصر خواستهی اصلی ادبیات ما است . در داستان های بعد از مشروطه با توجه به اثرات جنبش کارگری (پرولتاریا) معمولاً قهرمان پروری در داستانها صورت می گرفته است و گاه آثار در نوع نوشتن از روی آثار قبلی کپی برداری شده است .
توضيح سايت: متن از روي نوار پياده شده است و بالتبع ايرادات فراواني دارد، مثلِ باغ بلور و پرولتاريا و... با اين همه از زحمات جناب سعيد تشكر مي‌شود.


در همين رابطه :
ماخذ: وبلاگ اردبيل

  نظرات
نام:
پست الکترونيک:
وب سايت / وب لاگ
نظر:
 
   
 
   
   صفحه نخست
   يادداشت
   اخبار
   تازه ها
   يادداشت دوستان
   کتابها
   درباره نويسنده
   تيراژ:٨٦٠٢٥٠
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 
بازديد کننده اين صفحه: ٥٤١٦
.کليه حقوق محفوظ است
© CopyRight 2008 Ermia.ir & Amirkhani.ir
سايت رسمي رضا اميرخاني
Because when the replica watches uk astronauts entered the replica watches sale space, wearing a second generation of the Omega replica watches, this watch is rolex replica his personal items.