تاريخ انتشار : ٢٠:٣١ ١٢/٢/١٣٨٩

نقد عقلاني در فضاي هيجاني، هيجاني جواب مي‌گيرد
فرهنگ > چهره‌ها  - رضا امیرخانی نویسنده، معتقد است فضای جامعه ما درگیر هیجانات است و در نتیجه در این فضا عقلانیت در حدی نیست که مقوله‌ای به نام نقد شکل بگیرد.

به گزارش خبرآنلاین، رضا امیرخانی نویسنده کتاب «نفحات نفت» که به ساختار فرهنگی کشورمان پرداخته، درباره نبود نقد اصولی در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه فرهنگ معتقد است که مقوله نقد تحت تاثیر فضای هیجانی کشورمان قرار دارد.

او در این باره می‌گوید: «برای بررسی این نکته که چرا در کشورمان نقد نداریم، باید از حوزه سیاست خارج شد، اما اگر بخواهیم از حوزه سیاست هم خارج شویم، به جواب‌های مبهمی در این باره خواهیم رسید. بنابراین بد نیست در این باره از خود سیاست شروع کنیم.»

امیرخانی در این باره توضیح می‌دهد: «زمان برگزاری مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری، هیچ کدام از طرفین به صورت عقلانی وارد گفت‌و‌گو نشدند. اما تنها جایی که همه آنها با هم به توفق رسیدند بحث کتاب بود، اما اتفاقی که بعد افتاد این بود که گروه دیگری سکان امور را به دست گرفته‌اند، وزیر ارشاد عوض شده، معاون سینمایی عوض شده و همه معاونتها تغییر کرده‌اند جز معاون فرهنگی ارشاد.»

او با این مثال توضیح می‌دهد که نمی‌شود درباره نقد در حوزه سیاست خیلی حرف زد. بنابراین امیرخانی برای  نقد در حوزه فرهنگ دست به مقایسه می‌زند و می‌گوید: «من به عنوان کسی که باید از صنف خودم یعنی فرهنگی‌ها دفاع کنم، اهالی فرهنگ را بالاتر از اهالی سیاست رتبه بندی می‌کنم و نقش این دسته را در شرایط فعلی نقششان را موثرتر می‌دانم. اگر در رتبه بندی سینماگر ایرانی را با سینماگر خارجی، نویسنده ایرانی را با نویسنده خارجی، حتی فوتبالیست ایرانی را با فوتبالیست خارجی مقایسه کنیم و بعد در کنار اینها اهالی سیاستمان را با همتایان خارجی خودشان مقایسه کنیم، می​بینیم خیلی دستمان پر نیست.»

امیرخانی از این مقایسه به این نتیجه می‌رسد که در کشور ما اهالی فرهنگ، جایگاهشان واقعی‌تر است و در این باره می‌گوید: «چرا که اهالی فرهنگ  در ساز و کار واقعی‌تری جایگاهشان را کسب کرده‌اند. جایگاه اهالی فرهنگ را نه کسی بالا و پائین کرده و نه می‌تواند چنین کند.»

در نهایت امیرخانی به این نکته می‌رسد که درباره نقد باید از دیدگاه فرهنگی صحبت شود و نه از دیدگاه سیاسی که به اعتقاد او دیدگاه متعارف ماست.

او برای روشن کردن دیدگاهش درباره نبود نقد اصولی در کشورمان می‌گوید: «ما در کشورمان دو فضا داریم؛ یکی فضای عقلانی و یکی هم فضای هیجانی. تا زمانی که بخواهیم در فضای هیجانی از مردم نیرو و انرژی بگیریم، فضای عقلانی آنها به کار گرفته نخواهد شد و در چنین فضایی همه مجبوریم به هم تندی کنیم.»

این نویسنده درباره شکل‌گیری نقد در چنین فضایی می‌گوید: « نقد مقوله‌ای عقلانی است و در نتیجه تا زمانی که ما در فضای هیجانی هستیم، نمی‌توانیم نقد داشته باشیم. این همه بار کشیدن از فضای هیجانی باعث کمرنگ شدن و در نهایت تعطیل شدن فضای عقلانی می‌شود.»

امیرخانی درباره ارائه نقد عقلانی در این فضا می‌گوید: «در چنین فضایی وقتی کسی نقد عقلانی هم می‌کند، جواب هیجانی می‌گیرد و در نهایت این نقد است که از بین می‌رود یا اصولا به وجود نمی‌آید.»

امیرخانی مطرح کرد:
فضای ممیزی نیازمند بازنگری است/ عدم تناسب ویترین‌ها با تعدد کتابها
رضا امیرخانی عنوان کرد که فضای ممیزی نیازمند بازنگری است و در حال حاضر کتابهای بی خاصیتی به راحتی از ممیزی عبور می کنند ولی کتابهایی خوبی پشت این در می مانند.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا امیرخانی  امروز یکشنبه 12 اردیبهشت ماه میهمان بخش فرهنگی سایت خبرآنلاین بود  تا در محفلی دوستانه به گپ و گفت درباره کتاب جدیدش با نام "نفحات نفت"  بپردازد که البته این گفتگو به بحثهای دیگری در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز کشیده شد.

این نشست با پرسشی درباره معضل همیشگی حوزه کتاب یعنی ممیزی آغاز شده و با بحث تاثیر ممیزی در فضای نقد به ویژه نقد ادبی دنبال شد و امیرخانی دیدگاه خود را اینگونه بیان کرد: برای پاسخ دادن به این پرسش باید از حوزه سیاست خارج شویم وگرنه جواب مبهم خواهد بود. در عین حال که می خواهم از سرفصل ممیزی دور نشوم اشاره ای دارم به مناظره های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که در آنجا هیچ کدام از طرفین بر سر موضوعی با هم تفاهم نداشتند جز در یک مورد که آنهم بحث کتاب بود که هر دو نفر معتقد بودند در این حوزه مشکل وجود دارد.

وی ادامه داد: پس از انتخابات ، ساختار وزارت ارشاد و افرادش در همه جا عوض شد جز حوزه کتاب. این اتفاق نشان داد انگار اهل سیاست با اهل فرهنگ شوخی دارند. راجع به مساله نقد نباید در فضای سیاسی بحث کرد زیرا بازی خودش را دارد و من در رتبه بندی اهالی فرهنگ را بالاتر از اهالی سیاست می نشانم چراکه نخبگان فرهنگی ما جایگاه واقعی تری دارند و کسی آنها را بالا و پایین نمی کند و ساز و کار ارتقای  آنها متعارف تر است.

نویسنده "من او" با تاکید بر اینکه اگر فضای نقد عقلانی نباشد کار به توهین کشیده می شود عنوان کرد: ما دو فضا برای نقد داریم؛ هیجانی و عقلانی. در فضای هیجانی هزینه و سود بیشتر و نتیجه گیری سریعتر است و نباید آنقدر از آن بار کشید که دیگر جایی برای عقلانیت نماند البته متاسفانه ما امروز در فضایی هستیم که اگر در فضای عقلانی هم نقد کنیم پاسخت را در فضای هیجانی می‌دهند. 

امیرخانی افزود: ما امروز در شرایطی هستیم که تمامی منابع اقتصادی در خدمت سیاست است و من در کتاب "نفحات نفت" سعی کردم نشان دهم اقتصاد متکی بر نفت چه تاثیری بر فرهنگ گذاشته است. فرهنگ نفتی بحث اصلی این کتاب است و در اصل نقدی فرهنگی بر احوال اجتماع خارج و بالاتر از فضای سیاسی است.

وی درباره بحث ممیزی توضیح داد: فضای ممیزی ما عقلانی و هوشمندانه نیست و این در همه دولتها وجود داشته است. فضای ممیزی ما به موضوع و محتوا کاری ندارد بلکه روی جملات و کلمات حساس است در نتیجه در چنین فضایی نمی شود عقلانی بحث کرد. فضای ممیزی نیازمند بازنگری است. در حال حاضر کتابهای بی خاصیتی به راحتی از ممیزی عبور می کنند ولی کتابهایی خوبی پشت این در می مانند.

نویسنده "بیوتن" اضافه کرد: مهمترین گرفتاری وضع موجود ممیزی این است که شفافیت وجود ندارد. اگر فضا و نحوه عمل شفاف شود آنگاه ممیزها هم تحت فشار قرار می گیرند تا از برخورد سلیقه ای دوری کنند.وجه پنهان ممیزی هم موضوع مهمی است که به این ابهامات می افزاید. گاه شنیده می شود که فلان ممیز با ناشری رفاقت کرده و به کتابهای او مجوز می دهد که اگر ممیزی در کشور قانونمند و شفاف شود این مسائل رفع خواهد شد.

امیرخانی ممیزی را در سه سطح نیت، خود اثر و تبعات  آن دانست و گفت: در مرحله نیت که هیچ ممیزی پذیرفته نیست ولی متاسفانه می بینیم که این اتفاق می افتد و یک اثر فقط به دلیل نام نویسنده آن مجوز نمی گیرد. در مرحله بعد که ممیزی در خود اثر است هم به نظر من پذیرفته نیست و ممیز نباید در مقام منتقد بنشیند ولی با ممیزی بر اساس تبعات یک اثر موافقم. یک آدم هوشمند باید این موضوع را کارشناسی کند و اگر اثری تبعات منفی برای جامعه داشت مجوزش لغو شود. اگر ما با ممیزی هر حرف مخالفی را حذف کنیم آنها دیگر جایی برای نقد و تضارب آرا نداریم. بخشی ازممیزی باید به خود ناشران سپرده شود و آنها نیز از کارشناسان رسمی کتاب بهره برند.

وی در پاسخ به این پرسش مهر که به نظر می رسد در هر حال شما با ممیزی فرهنگی موافق هستید؟ بیان کرد: من از طرفداران ممیزی هستم. نمی توان نسبت به فضای فرهنگی بی تفاوت بود. ما در کشوری با چالشهای قومی و مذهبی و به تازگی چالشهای سیاسی هستیم پس نمی توان ممیزی را حذف کرد بلکه باید برای بهتر کردن شرایط آن تلاش کرد.

امیرخانی در جواب به سوال دیگری که در صورت اجرایی شدن دیدگاه شما در مورد مساله ممیزی آثار فرهنگی پس از انتشار مشکلات حل خواهد شد و آیا نمی توان ایده شما را در دوره ای گذار اجرایی کرد و پس از آماده شدن جامعه کلا ممیزی را حذف کرد؟ توضیح داد: من فکر می کنم روش پیشنهادی باید حالا حالاها اجرا شود و وضعیت به گونه ای نیست که چالشهای پیش رو در میان مدت رفع شود. در مسایل فرهنگی همه چیز به مجری و نحوه اجرایش بازمی گردد.

این نویسنده همچنین درباره این مساله که اگر دیدگاه نهاد ممیزی(ممیزی پس از انتشار) با نظر افکار عمومی مغایرت داشت تکلیف چیست؟ گفت: باید جایی برای استیناف و بررسی دوباره کار در نظر گرفت که افراد آن خارج از نهاد ممیزی باشند.

وی در بخش دیگر این نشست درباره این موضوع که دگردیسی نهادهای فرهنگی و تغییر مدیریتها پس از انتخابات چه تاثیری بر حوزه فرهنگ و نشر دارد؟ عنوان کرد: آدمی که تولید فرهنگی می کند ربط مستقیمی با این تغییرات ندارد. تولید فرهنگی کاری زمان بر است و سرعت تغییر مدیران از آن بیشتر پس خیلی در کار اهالی فرهنگ تاثیرگذار نیست.اهالی فرهنگ ما یاد گرفته اند کمترین رابطه را با نهادهای دولتی داشته باشند. این مدیران فرهنگی هستند که باید درباره برنامه هایشان مورد سوال قرار گیرند و کارشان با چکش نقد مرتب شود ضمن اینکه باید برنامه هایی که ابتدا ارائه می کنند بعدا مورد بازبینی قرار گیرد تا متوجه شویم چه میزان از آنها محقق شده است.

نویسنده "نفحات نفت" نقش حمایت مدیران دولتی را پس از انتشار یک اثر فرهنگی مهم دانست و تصریح کرد: هنرمندان انقلاب یاد گرفته اند به صورت غیردولتی با مردم ارتباط داشته باشند و خوشایند و بدآیند مسئول دولتی برایشان مهم نیست. مدیران عاقل نیز پسند مردم را ملاک قرار می دهند. ما سفارش دادن کار را امتحان کرده ایم و دیده ایم که جواب نمی دهد پس نباید این راه را ادامه دهیم.

امیرخانی در بخش دیگر صحبتهایش جریان ادبی مخالف انقلاب را جریانی فاقد زایایی دانست و تاکید کرد: این جریان پس از انقلاب نویسنده چیره دستی نداشته است و فضا کاملا در اختیار بچه های انقلاب است و این فرصت را هم دولت در اختیار بچه ها قرار نداده بلکه مردم قرار داده اند. برآیند کار دولت به ضرر بچه های انقلاب بوده نه به نفع آنها و ما امروز در بهترین دوره ارائه آثار بچه های انقلاب هستیم.

وی درباره بحث شمارگان کتاب نیز گفت: وضعیت نشر ما بیمار است و آن را هم دولت ساخته است. حذف یارانه کاغذ در دوره صفارهرندی کار خوبی بود که با خرید غیرشفاف کتاب زائل شد.تعدد عناوین کتاب ما با ویترین هایمان تناسب ندارد. زیاد بودن عناوین کتابها باعث می شود کتابهای خوب دیده نشود. سیستم توزیع ما باید انتخابگر باشد که نیست. دولت به تعدد عناوین کتاب فخر می فروشد و به دنبال رفع بیماری نیست.  ورودی کتاب به کتابخانه های کشور شفاف نیست. ضعیف ترین بخش فرهنگی ما بخش نقد است که دلیل آن باز هم برمی گردد به تعدد عناوین کتابها. وقتی تعداد کتابهای چاپ شده زیاد است چطور می شود همه آنها را پوشش داد؟

بخش دیگر این نشست به بررسی مختصر جایگاه نویسندگی امیرخانی و سبک خاص وی در نوشتن اختصاص داشت. وی درباره این موضوع که آیا او خود را به عنوان یک نویسنده مولف قبول دارد یا خیر؟ توضیح داد: من خودم را به این عنوان قبول ندارم.  درباره کارهای فرهنگی باید بگذاریم زمان بگذرد تا مشخص شود یک اثر ماندگار می شود، صاحب آن مولف است و صاحب سبک یا خیر. نیت من بر سبک سازی نبوده و اگر می خواستم از ابتدای نگارش هر اثر خودم را به سبک مقید کنم کارم خراب می‌شد. در دنیا استقبال مخاطب، تعداد ارجاعات به آن و نقدهایی که درباره آن نوشته می شود معیاری برای ارزش آن است که این سیستم باید در ایران هم فعال شود.

امیرخانی درباره جایگاه تحقیق  و بهره مندی از آمار و ارقام مستند در کتاب "نفحات نفت" که مقاله ای تحقیقاتی است توضیح داد: کتاب واقعا وارد حوزه نفت نمی شود و من اصل سعی‌ام بر این بوده که وارد ارقام و  اعداد نشوم و استدلالی و عقلانی موضوع را شرح بدهم. نوع زندگی و فضا و آدمهای اطراف من هم به گونه ای بوده که با  آدم های اهل کار اقتصادی در ارتباط بودم و استفاده از تجربیات و گفته های آنها مرا در نگارش این اثر یاری کرده است.

وی با اشاره به عنوان یک نویسنده بیشترین تجربیات زندگیش به دوران جوانیش و استفاده از محافل غیرآکادمیک بازمی گردد برنامه روزانه خود را شامل ورزش، مطالعه و نوشتن دانست.

این نویسنده در سالروز درگذشت شهید مطهری اختتامیه صحبتهایش را به "داستان راستان" اختصاص داد و گفت: شهید مطهری در آن روزها خود را موظف دید به سوالات مردم پاسخ دهد. امروز کم هستند کسانی که پاسخ پرسشهای مردم را بدهند عده ای هم مشغول جواب دادن به سوالاتی هستند که خودشان مطرح می کنند. در حوزه روشنفکری هم حوزه ها و روحانیت دیگر مانند شهید مطهری خود را ملزم به اینگونه پاسخگویی نمی دانند.

امیرخانی در پایان تاکید کرد: اگر در دوران شهید مطهری تفکر مارکسیسم روی ذهن جوانان تاثیر می گذاشت شهید مطهری با تمام توان و ابزارش تلاش کرد با این هجمه مبارزه کند. امروز نیز هجمه هایی به فرهنگ و جامعه ما وجود دارد که باید آنها را شناخت. متاسفانه امروز شناخت ما درباره فلسفه غرب ضعیف است که باید تقویت شود.

 


در همين رابطه :
. ماخذ: خبرآنلاين
. ماخذ: خبرگزاري مهر

  نظرات
نام:
پست الکترونيک:
وب سايت / وب لاگ
نظر:
 
   
 
   
   صفحه نخست
   يادداشت
   اخبار
   تازه ها
   يادداشت دوستان
   کتابها
   درباره نويسنده
   تيراژ:٨٦٠٢٥٠
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 
بازديد کننده اين صفحه: ٥٥٦٧
.کليه حقوق محفوظ است
© CopyRight 2008 Ermia.ir & Amirkhani.ir
سايت رسمي رضا اميرخاني
Because when the replica watches uk astronauts entered the replica watches sale space, wearing a second generation of the Omega replica watches, this watch is rolex replica his personal items.